Turbūt yra tekę bent kartą stovėti spūstyje ir galvoti „iš kur čia tiek daug automobilių, kad susidaro tokios spūstys“. Na bent jau „greičiau, greičiau, pavėluosiu“ yra buvę kiekvienam. Be abejo, lietuviams, būnant sumaniai tautai, o taip pat spaudžiant aplinkosauginiams reikalavimams, randasi įvairių idėjų kaip padaryti švaresnę, darnesnę aplinką ir tuo pat metu pasiūlyti gyventojams patogių sprendimų. Vienas iš tokių sprendimų – automobilių dalijimosi, arba trumpalaikės bei ilgalaikės automobilių nuomos paslaugos.

Europoje atlikto tyrimo metu, matyti, kad 94 % paros laiko nuosavas automobilis stovi nenaudojamas. Tad ar tikrai verta turėti nuosavą automobilį? Daugelis tokių lietuvių, kad ir kaip sunku būtų rasti parkavimosi vietą prie namų, vis tik nori turėti automobilį sąmoningai grįsdami tuo, kad tai yra patogumo reikalas – nori imi ir važiuoji, kur reikia, kada reikia, čia ir dabar – kartais prireikia automobilio neplanuotai. Tai, be abejo, jei trumpalaikės nuomos ar automobilių dalijimosi paslaugos automobiliai būtų visai šalia namų, ar bent jau ne toliau nei už 5 minučių kelio, būtų labai patogu jais naudotis ir neapsikrauti papildomais tepalų keitimo, padangų slėgio, kuro, oro filtrų keitimo ir kitomis automobilio priežiūros veiklomis, kurias atliekame turint savo nuosavą automobilį. Tai reikalauja ir pastovumo, ir papildomo laiko, ir papildomų išlaidų, taip pat automobilio priežiūrą rekomenduojama sekti. Nors, jei žmogus tvarkytų gedimų istoriją ir kaupia, ją daro kokiame aplankale namuose, kai šiuolaikinis būdas sekti savo automobilio priežiūros istoriją yra atsisiuntus programėlę iš www.carone.app. O štai jei prieiname ir atsirakiname automobilį su programėle, sėdame ir važiuojame be rūpesčių – puiku.

Bet fizinis prieinamumas dar ne vienintelė problema, kurią reikia išspręsti norint pakeisti vairuotojų elgesį ir nuostatas. Be abejo, spaudimas dėl elektromobilių ar alternatyviu kuru varomų automobilių, o ne benzininiu ir dyzeliniu varikliu, kurie dosniai teršia aplinką išmetamosiomis dujomis, daro įtaką pasirinkimams jau šiandien. Žinoma, esti kelios baimės dėl elektromobilių akumuliatorių ilgaamžiškumo arba kitų mitų, kad norint nuvažiuoti nuo Vilniaus iki Klaipėdos būtinai reiks ieškoti įkrovimo stotelės, bet jie vis labiau atranda savo vietą ne tik tarp fizinių asmenų, bet ir automobilių dalijimosi paslaugas teikiančių įmonių. Tad, jei nesinori pirkti nuosavo automobilio, kad įtilptume į aplinkosauginius standartus, kurie nuo 2030 metų įves EURO 7 standartą, pravartu naudotis tokiomis paslaugomis. Bet ir tai nėra esminis faktorius, kuris galėtų šiandien pastūmėti link šių paslaugų vartojimo. Didelę įtaką daro finansinis aspektas. Siekiama, kad paslaugos būtų prieinamos tiek senjorams, tiek studentams – tai reiškia finansiškai jautresnėms grupėms.

Kalbant apie šias grupes, jų technologinis išsivystymas yra greičiausiai labai skirtingas, tad paslaugų teikimo forma taip pat turėtų būti labai intuityvi, paprasta ir efektyvi. Ne tik siekiama, bet ir užtikrinama, kad taip būtų. Užsiregistruoti tokių programėlių naudojimuisi gana paprasta – tereikia galiojančio vairuotojo pažymėjimo, mokėjimo kortelės duomenų ir nusifotografuoti save biometrinių duomenų, šiuo atveju veido atvaizdo, patvirtinimui. Dažniausiai vairuotojo reikalaujama turėti vienerių metų stažą ir būti mažiausiai 20-ies metų. Kai kurios įmonės, pavyzdžiui BOLT, leidžia pasirinkti valandinį įkainį, paros įkainį ar standartinį už minutes ir nuvažiuotus kilometrus. Taip pat kai kurių, tokių kaip CityBee, didėjant konkurencijai šioje srityje imamasi taikyti kaupiamąją nuolaidą pastoviems klientams. Greičiausiai su didėjančia pasiūla ir konkurencija matysime vis išradingesnių būdų prisitraukti ir išlaikyti klientus, o ir paslaugos taps prieinamesnės mums, vairuotojams.

CityBee pranašumus šios programėlės naudotojai išskiria tokius kaip programėlės funkcionalumas, konkurencinga kaina, geras automobilių modelių pasirinkimas, lengva registracija, didelė parkingo teritorija, papildomos premijos už pavyzdžiui degalų papildymą. Be abejo, naudotis tokiomis programėlėmis taip pat reiktų turint omenyje, kad ne viskas gali būti kaip per sviestą. Pasirodo kartais, anot programėlės atsiliepimų skilties komentarų, ji gali užstrigti ir kad baigti važiavimą ir užrakinti automobilį gali tekti pasiimti jį antrą kartą. Kadangi CityBee veikia keliose šalyse, vienas vartotojas skundėsi nežinojęs, kad skirtingoms šalims naudojamos skirtingos piniginės sistemos, tad pasipildęs piniginę vienoje šalyje ir grįžus atgal į savo šalį jam teko ilgai aiškintis su klientų aptarnavimo specialistais, kad grąžintų jam pinigus, nes šie buvo dingę, nes buvo papildyti kitoje šalyje. Taip pat naudotojai kartais skundžiasi, kad automobilis programėlėje atsirakina, o realybėje ne.

Kai kurie CityBee automobilių naudotojai pastebėjo, kad žiemą viename iš trijų automobilių buvo pasibaigęs ar užšalęs langų skystis bei automobilyje jo nebuvo. Atrodo menka smulkmena, bet keliaujant mieste, kai šlapia ir purvas nuo automobilių, važiuojančių iš priekio, ratų keliasi ant langų ir nėra kaip nuvalyti gali baigtis išsiblaškymu, nematymu kliūčių, pėsčiųjų, kitų eismo objektų ir susidūrimu.
Lietuvoje automobilių dalijimasis prasidėjo būtent CityBee kompanijos dėka dar 2014 metais, kuomet jie pirmą kartą pristatė tokio tipo paslaugą. Nors CityBee įmonės kelionėje pasitaikė ir didesnių duobių, kaip 2021 m. programišių įsilaužėlių iš sistemos nutekinti duomenys, bet įmonė vis dar išlaiko gausų klientų ratą ir nuolat peržiūri savo siūlomus paslaugų paketus, premijas ir kita. Taip pat prie šio tipo paslaugų teikimo 2018 metais prisijungė įmonė SPARK. Jie, kiek kitaip nei CityBee, savo klientams siūlo tik elektromobilius siekdami didesnio taršos sumažinimo miesto teritorijoje.
2023 metų kovo pradžioje BOLT taip pat papildė savo paslaugų paketą automobilių dalijimosi paslauga. Anksčiau BOLT jau teikė elektrinių paspirtukų nuomos, pavežėjimo paslaugas, maisto pristatymą į namus ir kitokias paslaugas, tad savo pranašumą įvardina jau turima klientų baze ir viliasi juos pritraukti naudotis nauja paslauga. Tuo metu jau buvo žinoma, kad BOLT investavo į 500 automobilių Vilniuje, SPARK valdė 700 eletromobilių Vilniuje, o CityBee iš viso Vilniuje, Kaune ir Klaipėdoje valdė per 1200 automobilių. 2021 metais BEAST taip pat papildė šią rinką elektromobiliais TESLA. Jie, kaip ir SPARK, orientuoti į tvarumą, atsinaujinančią energiją ir darnų gyvenimo būdą ir aplinką. Žinoma, elektromobiliams kelią labiausiai atvėrė vis didesnės investicijos į įkrovimo stotelių plėtrą ir infrastruktūrą.

Tiesa, šio tipo paslaugos daugiausiai teikiamos didmiesčiuose, nes ten yra didžiausia spūsčių problema, taip pat, manoma, kad didmiesčių gyventojai greičiau perima naujoves ir kintančią aplinką, turi didesnę parkingo problemą gyvenant tankiai apgyvendintose vietose bei daugiau priversti rinktis darnesnį judumą. Vieni parduoda savo automobilius persikėlę į gyventi į labiau apgyvendintas teritorijas mieste, kiti iš idėjos ir prisidėjimo prie ekologiškesnės aplinkos mieste, dar kiti išauga iš automobilio, kaip statuso simbolio, vertybės ir pradeda lygiuotis su kitomis savo vertybėmis, kaip prisidėjimu prie tvaresnės miesto bendruomenės, kuri juose įkvepia pasitikėjimo savimi ir bendrumo su pasauliu jausmą. Bendrai, matomas automobilių dalijimosi paslaugų pasiūlos augimas, performuojamas vartotojų elgesys, paslaugos tampa prieinamesnės bei patrauklesnės įvairių amžiaus bei socialinių grupių atstovams.

Į viršų