Remigijus VENCKUS
Menotyrininkas
Lapkričio 11 dieną, 18:30 val New York’e Lietuvos konsulato pastate atidaryta žymaus lietuvių fotomenininko Ričardo Dailidės fotografijų paroda „Gyvenimas džiaze”.

Reikia pastebėti, kad šioje parodoje eksponuotos sovietmečiu kurtos socialinį gyvenimą reflektuojančios fotografijos, draustos ir beveik niekur nerodytos. Šalia eksponuotos kitos fotografijos, kuriose užfiksuota laisve pulsuojanti džiazo arena Lietuvoje. Reikia pastebėti, kad šioje disonuojančioje ekspozicijoje pristatytoje demokratinėje Amerikoje gyvenimas džiaze tampa pačia realybe - laisve susitikti su praeitimi ir dabartimi.

Ką tik grįžusį į Lietuvą menininką pakalbinau apie jo kelionės įspūdžius. Taigi apie šiuos įspūdžius plačiau. Parodą atidarė generalinis konsulas Jonas Paslauskas, kuris popiežiui Jonui Pauliui II lankantis Lietuvoje buvo paskirtas protokolo vadovu.

Vizito metu R. Dailidė sutiko ne vieną savo fotografų herojų. Štai Saulius Šiukšta, Amerikoje dirbantis skulptoriaus darbą, apsilankęs parodoje menininkui prasitarė, kad vienoje iš jo fotografijų, kurioje užfiksuotos Užgavėnės Kurtuvėnuose, jis slepiasi po persirengėlio kauke. Atidaryme apsilankė Viktorija Juodėnaitė, su kuria menininkui teko skristi lėktuvu ir priverstinai nusileisti Zoknių aerouoste. Vakare viename iš naktinių New York’o džiazo klubų R. Dailidė sutiko savo fotografijų herojų - džiazo muzikantą, grojantį saksofonu, Liudą Mockūną.

Daug laiko teko praleisti su menininku Arūnu Kulikausku, kurio fotografijų paroda dabar eksponuojama Šiaulių apskrities Povilo Višinskio viešojoje bibliotekoje. (Šio menininko kūryba pristatoma Brian J. Krumel’io sudarytame leidinyje „The Pinhole Camera” (2009 m.) ir Robert’o Hirsch’o - „Photographic Possibilities” (2009 m.).)

R. Dailidė pažymėjo, kad A. Kulikauskas visada priglaudžia į Ameriką atvykusius kūrėjus, jo namuose yra gyvenę Tomas Sakalauskas, Vytautas V. Landsbergis, Julius Keleras. A. Kulikauskas per 10 metų dirbo su Jonu Meku, paruošė jo filmų fotografinius atspaudus. Reikia pastebėti, kad buvo derinamas R. Dailidės ir J. Meko susitikimas, tačiau jis nepavyko. Bet kokiu atveju reikia pritarti R. Dailidės pastebėjimams, kad J. Meko pavardė šiandienos Amerikoje veikia kaip eksperimentinio kino ikona. Jo asmenybė, kaip ir Jurgio Mačiūno, gausiai reflektuojama elitinėje ir masinėje kultūroje.
Apsilankęs „Metropolitano” meno muziejuje, kur šiuo metu eksponuojama Robert’o Frank’o fotografija, menininkas buvo nustebę begaliniu visuomenės domėjimusi fotografijos menu. Taip pat teko aplankyti pasaulinės fotografijos apžvalginę parodą, kurioje buvo eksponuojami tokių garsių menininkų kaip Carte Bresson’o, Ansel’io Adams’o, Edward’o Steichen’o, Edward’o Hartwig’o kūryba. Aplankytų ir dar net nepamatytų parodinių ekspozicijų New York’e gausa rodo, jog šiame mieste iš tikro veikia meno rinka ir tikrieji kultūros ekonomikos ryšiai.

R. Dailidė pažymi, kad jo kūryba domėjosi ir kitos galerijos. Parodoje ypač didelio dėmesio sulaukė eksponuotų publikacijų apie menininko kūrybą gausa. Publikacijų kiekis kėlė vietinių menotyrininkų ir menininkų nuostabą. Reikia pastebėti, kad pasibaigus parodai ši ekspozicija neliks Amerikoje. Nors nėra suplanuotas joks parodos maršrutas, tačiau galima viltis, kad kūrinius bus įmanoma išvysti ir kituose užsienio, šiuo atveju - Europos, miestuose.

Į viršų