Vieša paslaptis, kad ne visi prekybininkai yra atsakingi. Kai kurie tiesiog nesugeba kontroliuoti maisto produktų kokybės. Matyt, jie mano, kad niekas jų neapskųs ar skundas nebus laiku išnagrinėtas ir surasti kalti. Todėl mūsų, vartotojų, pareiga – pasikliauti tik savimi ir įdėmiai apžiūrėti perkamą produktą.

Vartotojų teises ginančios institucijos primena, kad reikia nepamiršti, jog bet kurio prekybos centro tikslas – mums parduoti bet kokį produktą ir iš to uždirbti. Todėl apsipirkdami turime būti atidūs, o įsigiję nekokybišką produktą – skųstis.

Negalima rinktis?
Į „Šiaulių naujienų“ redakciją kreipėsi moteris, kuri tikino, kad turgavietėje prekybininkė jai kelis kartus iš eilės pardavė nešviežią silkę. Negana to, jai teko išklausyti pardavėjos įžeidinėjimus.

„Norėjau išsirinkti silkę iš tų, kurios buvo patiektos vitrinoje. Deja, prekybininkė man įkišo žuvį iš kibirėlio. Nesupratau, kodėl ji taip pasielgė. Anksčiau produktą buvo galima išsirinkti patiems. Kodėl nebegalima dabar?“ – klausė šiaulietė J. Z. (vardas ir pavardė redakcijai žinomi, – aut. past.)

Vis dėlto moterį labiausiai papiktino ne tai, kad ji gavo nekokybišką prekę, bet grubus pardavėjos elgesys.

„Man įkišo silkę, skirtą gyvuliams šerti. Kai kitą dieną paklausiau, kodėl parduoda nešviežius produktus, sulaukiau atsakymo, kad pati nemoku jos skaniai pagaminti. Taip pat ji liepė pasitraukti ir netrukdyti. Nesuprantu, kaip taip galima elgtis“, – skundėsi šiaulietė.

Jei netenkina prekė – nemokėk pinigų
Norėdami išsiaiškinti, ar tai nėra vartotojų teisių pažeidimas, kreipėmės į Šiaulių valstybinę maisto ir veterinarijos tarnybą. Šiaulių VMVT viršininko pavaduotoja-valstybinė maisto produktų inspektorė Audronė Mikalauskienė paaiškino, kad maisto produktų prekyba parduotuvėse yra vykdoma dviem būdais: savitarnos ir ne savitarnos skyriuose.
Skirtumas tas, kad savitarnos skyriuje pirkėjas pats pasirenka ir pasiima prekę, o ne savitarnos skyriuje prekę paima, supakuoja, pasveria ir parduoda pardavėjas.

„Ne savitarnos skyriuje, kaip ir savitarnos skyriuje, vartotojas turi teisę pasirinkti produktą, t. y. paprašyti jam parduoti konkretų produktą (pvz., mažesnę ar didesnę žuvį, liesesnę ar riebesnę mėsą), nes būtent vartotojas moka pinigus“, – akcentuoja maisto produktų inspektorė.

Anot jos, jeigu vartotojas nenurodo konkretaus produkto vitrinoje, pardavėjas gali paduoti tą patį produktą iš bendros pakuotės (pvz. kibiro, dėžės), kurioje dažnai laikomas produkto esančio vitrinoje likutis ir tai tikrai nepažeidžia vartotojų teisių.

Tačiau jeigu vartotojas akcentavo, kad jis nori būtent tos silkės, kuri yra vitrinoje, pardavėjas turėjo atsižvelgti į šį norą. Tai yra pirkėjo ir pardavėjo susitarimas: pardavėjas nori parduoti, pirkėjas – pirkti.

Jeigu pirkėjo netenkina pardavėjo pasiūlyta prekė, jis visada turi teisę nutraukti sandėrį dar nesumokėjęs pinigų, t. y. nepirkti jam netinkančio/nepatinkančio (išvaizda, sudėtimi, kokybe) maisto produkto.

Produktus būtina apžiūrėti
Tam, kad neapsigautumėme ir neįsigytumėme nekokybiško produkto, specialistė atskleidžia kaip atskirti, ar žuvis yra šviežia.

A. Mikalauskienės teigimu, gyvos žuvys parduotuvėse turi būti laikomos švariame, prisotintame deguonies (aeruotame) vandenyje. Jos turi būti sveikos ir normaliai plaukioti.

Šviežios žuvys ir jų produktai greitai genda, todėl parduodami atšaldyti. Šviežių atšaldytų žuvų oda turi būti blizganti ir stangri, pelekai ir uodega neapdžiūvę, akys skaidrios, žiaunos raudonos, kvapas – būdingas šviežiai žuviai.

Sušaldytos žuvys, jų filė ar kiti panašūs produktai turi būti natūralios spalvos, kietos konsistencijos. Apdžiūvę krašteliai, išblukusi ar pageltusi spalva rodo, kad žuvis pasenusi. Perkant sušaldytus žuvų produktus reikia atkreipti dėmesį į jų laikymo sąlygas.

Nereikėtų pirkti produktų iš perpildytų šaldymo įrenginių, būtina apžiūrėti, kad nebūtų pažeista pakuotė, nes tokie produktai greičiau genda. Jei šaldytų žuvų pakuotėje daug šerkšno, produktas galėjo būti šaldomas nepakankamai.

Šaltai rūkytos žuvys turi būti aukso spalvos, jų paviršius švarus, sausas, kvapas malonus, būdingas rūkytiems gaminiams. Pradedančios gesti žuvys būna drėgnos, lipnios, gali būti juntamas pelėsių kvapas.

Gerai išsūdytos žuvys yra specifinio malonaus kvapo, spalva būdinga atitinkamos rūšies sūdytoms žuvims, nepatamsėjusi, nepageltusi (stipriai sūdytų žuvų paviršius gali būti nežymiai patamsėjęs su gelsvu atspalviu paviršiuje ir pjūvio vietose). Stipriai sūdytų žuvų raumenys kieti, o vidutiniškai ar silpnai sūdytų – minkšti, tačiau nesuglebę, standūs.

Nukentėjus – skųstis būtina
Jeigu pirkėjui buvo parduota netinkamos kokybės maisto prekė, kol nesibaigė prekės tinkamumo naudoti terminas, pirkėjas savo pasirinkimu turi teisę reikalauti, kad prekė būtų pakeista į tokią pat tinkamos kokybės prekę, grąžinti prekę pardavėjui ir reikalauti grąžinti už prekę sumokėtus pinigus.

„Parduoti prekes, kurių tinkamumas naudoti terminas pasibaigęs, draudžiama, tačiau jei vartotojui vis dėlto buvo parduota prekė, kurios tinkamumo naudoti terminas pasibaigęs, vartotojas gali pasinaudoti aukščiau išvardytomis teisėmis“, – pabrėžia specialistė.

Netinkamos kokybės maisto prekės keičiamos ar grąžinamos prekės pirkimo vietoje, ar kitoje pardavėjo nurodytoje ir pirkėjui patogioje vietoje. Norėdamas pakeisti ar grąžinti maisto prekę pirkėjas pardavėjui pateikia kasos aparato kvitą arba kitą prekės pirkimą-pardavimą iš šio pardavėjo patvirtinantį dokumentą ir prekę.

Kilus nesutarimui tarp pirkėjo ir pardavėjo dėl maisto prekės kokybės, pirkėjas gali kreiptis į Valstybinę maisto ir veterinarijos tarnybą.

Pašnekovė sako, kad nukentėjus nuo prekybininkų skųstis būtina: „Tai gali apsaugoti kitų žmonių sveikatą ir užtikrinti, kad tas pardavėjas daugiau nesiūlys vartotojui nekokybiško produkto.“

Į viršų