Praėjusią savaitę paaiškėjus, kad ne tik „Volkswagen“ (VW), bet ir kiti automobilių koncernai klastoja taršos rodiklius, Europos vartotojų organizacijos pareikalavo gamintojų prisiimti atsakomybę dėl klastotų testų ir išmokėti kompensacijas vartotojams.

VW, „Mercedes-Benz“ ir „Opel“ turės atšaukti per pusę milijono automobilių, tuo tarpu kompanija „Mitsubishi“ prisipažino, kad pastaruosius 20 metų klastojo Japonijoje atliekamų degalų sunaudojimo tyrimų rezultatus.

Europos vartotojų organizacija BEUC tikisi, kad kontinento šalių vyriausybės jausis atsakingos dėl tokių skandalų ir užtikrins, kad jų šalių automobilių gamintojai laikysis reikalavimų. BEUC nuomone, „Volkswagen“ privalo prisiimti atsakomybę dėl klastotų savo gaminamų dyzelinių automobilių taršos testų ir išmokėti kompensacijas vartotojams Europoje, kaip VW tai sutiko padaryti vartotojams Jungtinėse Amerikos Valstijose.

Europos vartotojai – antrarūšiai?
Pasak Europos vartotojų organizacijos BEUC generalinės direktorės Monique Goyens, kone kiekvieną dieną vartotojus pasiekia naujos ataskaitos arba žinios apie pradėtus tyrimus – nuo neteisingų taršos normų nurodymų iki degalų sunaudojimo duomenų klastojimo. Be to, daug automobilių gamintojų dar nepatikrinti.

„Tokia situacija aiškiai rodo nepakankamai griežtus įstatymus ir per silpną teisinių reikalavimų užtikrinimą.

Vyriausybės turi jaustis dėl to atsakingos. „Volkswagen“ negali traktuoti Europos vartotojų kaip antrarūšių. JAV teismų ir valdžios institucijų spaudimas padėjo iškovoti kompensacijas Amerikos vartotojams, tačiau Europos vairuotojai šioje situacijoje liko be politinio palaikymo ir be patirtos žalos atlyginimo galimybių“, – teigia BEUC vadovė.

BEUC pastebi, kad neatsakytų klausimų vis daugėja. Kodėl per 7 mėnesius nuo skandalingų faktų paaiškėjimo buvo pataisyti tik nišinio modelio „Volkswagen Amarok“ automobiliai? Ar pasikeis sutaisytų automobilių degalų suvartojimas ir aplinkos tarša? Kokių priemonių imsis nacionalinės valdžios institucijos, siekdamos priversti automobilių gamintojus laikytis reikalavimų? Ar automobilių gamintojams yra numatyti taršos reikalavimų teisiniai įpareigojimai?

Lietuvos valdžia užima stručio poziciją
BEUC priklausančio Lietuvos vartotojų organizacijų aljanso tarybos narys Kęstutis Kupšys pastebi, kad Lietuvos valdžios institucijos, atsakingos už vartotojų apsaugą, itin abejingai stebi Europoje ir JAV vykstančius procesus. Niekam nė motais, kad žmones nuodijantys azoto oksidai yra tiesiogiai siejami su susirgimais astma, lėtesniu plaučių vystymusi vaikams ir bronchitais?

„Aplinkos ministras po neaiškios kokybės „tyrimo“ nutarė, kad skandalo paliestų VW modelių Lietuvoje yra tiek mažai, jog jokios žalos iš gamintojo reikalauti neverta. Aišku, vieno dvaro reikalai juk gerokai svarbesni, negu kelių ar keliolikos tūkstančių automobilistų interesai, ką jau bekalbėti apie realų rūpestį gyvenamosios aplinkos kokybe, kuri svarbi mums visiems. Šis atvejis parodė, kad, nepaisant pristeigtų valdiškų kontorų skaičiaus, vartotojų interesai Lietuvoje faktiškai neginami, nesvarbu, ar tai būtų bankų paslaugų, ar automobilių rinkos, ar energetikos, ar mažmeninės prekybos klausimai“, – tvirtina K. Kupšys.

Pasak Lietuvos vartotojų organizacijų aljanso atstovo, valstybės pasyvumo sąlygomis ypatingą reikšmę turi vartotojų vienybė, ne taip seniai prasiveržusi spontaniško „kalafiorų“ skandalo ir prekybos centrų boikoto forma. Neatidėliotinus veiksmus VW skandale Europos vartotojų atstovai aptars artimiausiame BEUC ekspertų susitikime. „Neatmetama galimybė ruošti bendrą ieškinį arba kviesti vartotojus boikotuoti nesąžiningus automobilių gamintojus“, – sakė Lietuvos vartotojų organizacijų aljanso atstovas.

Po balandžio pabaigoje Vokietijoje paviešinto tyrimo „Mercedes-Benz“, „Audi“ AG , „Volkswagen“ AG ir „General Motors Co.“ padalinys „Opel“ turės atšaukti apie 630 000 automobilių, kuriems bus perprogramuoti variklių valdymo kompiuteriai. Labiausiai pernai rugsėjį prasidėjusio taršos skandalo paliestas gamintojas – „Volkswagen“ – jau atidėjo 16,2 mlrd. eurų galimiems skandalo nuostoliams, iš jų 7,8 mlrd. eurų bus panaudoti iš JAV vartotojų išpirkti beveik pusę milijono automobilių. Tuo tarpu Europoje važinėja apie 8,5 milijono VW koncerno gamintų automobilių su realią taršą nuslepiančia slapta įranga.

Į viršų