09

Keičiant sankabą patariama pakeisti ir greičių dėžės tepalą.
Redakcijos archyvo nuotr.


Sankabos keitimas - dažnai šią paslaugą matome automobilių servisų kainoraščiuose,  skaitome automobilių forumuose apie sankabos keitimą, bet ar visi suprantame, kas tai ir kam tai skirta? Reikėtų pradėti nuo to, kad automobilio variklio galią ratams perduoda greičių dėžė būtent sankabos dėka. Pavarų dėžė, nepaisant automatinė ar mechaninė, reikalinga tam, kad būtų optimaliai perduotas sukimas į automobilio ratus ir būtų galima važiuoti ekonomiškai bei optimaliai variklio sūkių ir greičio atžvilgiu.
Sankabos paminą galime rasti tik automobiliuose kurie turi mechaninę pavarų dėžę, automobiliai, kurie turi automatinę pavarų dėžę, sankabos paminos neturi. Šiame straipsnyje nagrinėsime mechaninės dėžės sankabos keitimo niuansus, nors tokie patys niuansai yra taikomi ir automatinėse pavarų dėžėse, sankabos diskas tokioje dėžėje taip pat dėvisi ir jį reikia kartas nuo karto keisti.

Sankaba, ką ji daro ir kaip veikia?
Taigi sankabos paskirtis yra perduoti sukimo jėgą į automobilio ratus, ar, kitaip tariant, pavarų dėžę. Sankaba yra tarpinis elementas tarp variklio ir pavarų dėžės. Spausdami sankabos paminą automobilio salone mes laikinai atitraukiame ir tarsi atjungiame variklį nuo ratų ir taip automobilis rieda laisva eiga nepaisant to, kokį bėgį esame įjungę. Kai mes pamažu atleidinėjame sankabos paminą, sankaba palaipsniui perduoda variklio sukimąsi pavarų dėžei, o pastaroji sukimąsi, be abejo, perduoda į ratus ir automobilis važiuoja.

Sankaba, iš ko sudaryta sankaba?
Sankabą sudaro trys dalys, paprastai patartina visas tas tris dalis keisti remontuojant sankabą. Žemiau pamėginsime paaiškinti, kodėl. Sankabos komplektas sudarytas ir parduodamas iš trijų elementų - sankabos disko, diskatoriaus ir išminamojo guolio.
Geriausiai keičiant sankabą keisti ir pirkti visą sankabos komplektą.
Dylanti dalis, kurią paprastai reikia keisti, yra sankabos diskas. Jis, panašiai kaip ir stabdžių kaladėlės, dyla, nes yra spaudžiamas tarp smagračio ir diskatoriaus. Kartais, siekiant sutaupyti, galima keisti tik sankabos diską, bet jei jau esate suinteresuoti į pigesnį automobilio remontą, tuomet patartume nuodugniai apžiūrėti ir įvertinti diskatoriaus būklę bei būtinai pasikeisti išminamą sankabos guolį. Guoliai paprastai nebūna labai brangūs, o laikui bėgant jie sugenda greičiau nei susidėvi sankaba ir pradeda skleisti dylančio metalo garsą.

Sankabos gedimai
Paprastai sudyla sankabos diskas arba sugenda ir išsausėja sankabos išminamasis guolis. Kai sugenda guolis, numynus automobilio sankabą pasigirsta metalo džeržgesys ir skardus garsas, kuris laikui bėgant garsėja dėl išsausėjusio guolio. Susidėvėjus sankabos diskui, variklis pradeda nebeperduoti sukimo galios į automobilio ratus. Kitaip tariant, sankaba pilnai nebesukabina variklio ir pavarų dėžės dėl to, kad sukibimui skirta dalis būna pilnai nudilusi. Ši dalis veikia stabdžių kaladėlių principu ir sukibimo metu tiesiog dyla. Tokį gedimą paprastai nebūna sunku diagnozuoti, prasideda tos problemos, kai automobiliu kylate į kalną, spaudžiate akseleratoriaus paminą ir matote, kaip kyla variklio apsukos, bet automobilis greičiau nevažiuoja ir greitis nekyla. Paprastai tokiu atveju dėl didelio greičio ir dilimo yra užuodžiamas specifinis svilėsių kvapas, kurį skleidžia kaisdamas sankabos diskas.


Galime gerai girdėti ir matyti, kada atsiranda sudėvėto sankabos guolio garsas.
Kartais nutinka taip, kad sankaba pradeda „vesti“ ar buksuoti dėl tepalo, kuris pakliūna ant sankabos disko. Tepalas gali pakliūti ant sankabos disko dėl pasenusio ar kitaip pažeisto pavarų dėžės riebokšlio arba iš variklio pusės tekantis tepalas pro alkūninio veleno riebokšlį. Abiem atvejais reikia nuiminėti pavarų dėžę ir tikrinti tą, kitaip prie šių riebokšlių neprieisite.


Nėra nustatyto kilometražo ar laiko, kas kiek kilometrų reikia keisti sankabą, nes paprastai tai įtakoja važiavimo stilius, mieste važinėjama ar ilgesniais atstumais, kur rečiau naudojama sankaba.
Keičiant sankabą reikėtų pasirinkti sausą ir šiltą vietą, taip pat patartina keisti ne vienam, o dviese, kad būtų lengviau nuimti pavarų dėžę. Sankabos keitimas iš esmės pats iš savęs nėra sudėtingas darbas, o jo trukmė ir procesas priklauso nuo patirties darant šį darbą bei turimų įrankių. Reikėtų nepamiršti, kad reikėtų išleisti tepalą iš pavarų dėžės ir naudojantis proga jį pakeisti, kadangi bus nuiminėjami ir pusašiai su granatomis. Derėtų tinkamai apžiūrėti granatų apsaugines gumas ir reikalui esant jas pakeisti.


Vienas iš esminių dalykų, kurį patartume turėti keičiant sankabą, tai sankabos disko centravimo įrankis. Jo dėka jūs tiksliai pastatysite sankabos diską per vidurį ir niekada nebus problemų uždėti pavarų dėžę. Žinoma, yra specialių gervių ir laikiklių bei pavarų dėžės laikiklių, kurie skirti prilaikyti ar vartyti pavarų dėžę, kai ji yra nuimta, priklausomai nuo to, dirbama yra ant keltuvo ar ne.

Reziumė ir išvados
Jei įtariate sankabos gedimą, taip pat jei matote, kad automobilio variklis praranda sukimo jėgą ir kylančios apsukos proporcingai nesusiję su automobilio greičiu - turbūt atėjo laikas pasikeisti sankabą. Keičiant sankabą patariame keisti visą komplektą, atliekant šiuos darbus patikrinti ir kitus automobilio pakabos ir variklio mazgus, pasikeisti greičių dėžės tepalą.

 

Į viršų