facebookgoogle twitter instagram youtube krepselis

darbo laikas

telefono nr el pastas

Kiekvienas turi mėgstamiausią filmo žanrą, aktorius. Tik ne visi gali paaiškinti, kodėl renkasi būtent tą variantą. Dar mažiau žmonių nutuokia apie tai, kaip yra kuriamas filmas, bendraujama su aktoriais. Šią spragą šiauliečiams bandė užpildyti režisierius Antanas Gluskinas.

Patikrino susirinkusiųjų žinias
Šiaulių valstybinėje kolegijoje vykusioje viešojoje paskaitoje „Darbas su aktoriais kine“ režisierius sutiko atskleisti slapčiausias kino paslaptis. Tik prieš tai patikrino susirinkusių jaunų šiauliečių žinias ir pasidomėjo, kokius filmo žanrus jie žino, kokiais aktoriais žavisi labiausiai. Paaiškėjo, kad jaunuoliai yra komedijų ir veiksmo filmų gerbėjai, ypač besižavintys tokiais aktoriais, kaip Bradas Pittas, Angelina Jolie, Džonis Depas, Keira Knightley ir kitais.

Deja, ne visi jaunuoliai sugebėjo paaiškinti, kuo ypatingi šie aktoriai, dar mažiau buvo ką nors žinančių apie prodiuserių ir režisierių darbą. Paklausus, kuris iš jų yra svarbesnis, sulaukta tik spėlionių.

Režisierius suskubo paaiškinti, kad viskas priklauso nuo to, koks filmas yra kuriamas. Prodiuseriniame kine prodiuseris investuoja pinigus ir pats nusprendžia, kokio žanro filmą kurs. Nusprendęs sukurti, pavyzdžiui, siaubo filmą, jis ieško scenaristo, režisieriaus, dailininko, operatoriaus, aktorių ir t. t. Taigi prodiuseriniame kine prodiuseris yra svarbesnis už režisierių, nes tai žmogus, kuris viską generuoja nuo pradžios iki galo, investuoja tam, kad gautų tam tikrą grąžą.

Autoriniame kine viskas yra atvirkščiai. Režisierius sugalvoja, ką nori daryti, kokia tema statyti filmą. Kartais režisierius pats rašo scenarijų arba tai daro kartu su kolega scenaristu ir tik po to ieško prodiuserio. Jeigu artimiausioje aplinkoje prodiuserio neranda, vyksta į kino festivalius ir ten pristato savo idėją. Festivaliuose susirasti prodiuserį pavyksta arba ne. Jeigu pavyksta, darbas yra tęsiamas, toliau galvojama apie aktorius ir t. t.

A. Gluskinas patikino, kad režisieriaus vaidmuo svarbus tiek produseriniame, tiek autoriniame kine, nes reikia, kad būtų laikomasi tam tikro braižo: komedija nebūtų paversta drama ir atvirkščiai.

Bandė teoriją pritaikyti praktiškai
Režisierius pasakojo, kad filmo gamybos procesas reikalauja kruopštaus pasiruošimo filmavimui. Parengiamieji darbai – labai svarbus ir neretai pats ilgiausias filmo kūrimo etapas. Kiekvienam dideliam projektui būtina gerai pasiruošti. Tam išleisti pinigai padeda labai daug sutaupyti per patį filmavimą.

Pasiruošimo etape pirmiausia sudaroma kūrybinė grupė. Surandamas režisierius, operatorius, kompozitorius, kostiumų dailininkas, aktoriai. Vėliau kuriamas ir dailinamas scenarijus, daroma kadruotė. Tai eskizai, vaizduojantys įvairius filmo epizodus – ypač veiksmo. Kadruotė padeda taupyti laiką filmuojant. Pasak režisieriaus, baisiai apmaudu, kai tenka tuščiai trypčioti filmavimo aikštelėje ir sukti galvą, kur pastatyti kamerą.

Parengiamųjų darbų etape taip pat bandoma atsakyti į įvairius klausimus. Kur bus filmuojama? Kaip ten nukakti? Kas suprojektuos ir pastatys dekoracijas? Ar reikės kostiumų? Kas rūpinsis apšvietimu, grimu ir šukuosenomis? O kur dar garsas, specialieji efektai, kaskadininkai.

Kuriant filmą, pats filmavimas užima mažiausiai laiko, siekiant sutaupyti pinigų. Viena filmavimo diena (12 val.) net ir labai mažo biudžeto filme kainuoja 10 tūkst. eurų. Per dieną padaroma apie 10 kadrų. Žinant, kad vidutiniškai filmas tęsiasi pusantros valandos, už filmavimą tenka atseikėti nemenką sumą.

Amerikiečiai ilgus filmus filmuoja keliomis kameromis ir grupėmis. Pagrindinė grupė dirba su pagrindiniais aktoriais. Pagalbinė grupė dirba su aktorių dubleriais. Trečioji grupė dirba su specialiaisiais efektais, filmuoja gaudynes, lenktynes, sprogdinimus ir t. t. Visi jie dirba tam, kad žiūrovai išvystų vientisą vaizdais ir garsais paremtą istoriją.

Nufilmavus iš atskirų dublių sudurstomas nuoseklus vaizdas. Pirmiausia su filmuota medžiaga suderinamas garsas. Tada sumontuojama preliminari filmo versija. Vėliau įdedami garso bei vaizdo efektai, įkomponuojama muzika. Kompiuterine grafika sukuriami įspūdingi ir labai tikroviški reginiai. Pagaliau išaušta premjeros diena ir filmas sulaukia sėkmės arba ne.

Po trumpos teorijos jaunuoliams buvo rodomos filmų iškarpos, kurias peržiūrėjus, pagal režisieriaus suteiktą informaciją, reikėjo paanalizuoti, ką simbolizuoja atskiros detalės ir pan.

2017 12 08 23

Susirinkę šiauliečiai klausėsi režisieriaus paskaitos.
Artūro STAPONKAUS nuotr.

Į viršų