Kaip susigrąžinti pinigus, jeigu Prancūzijoje registruotas oro vežėjas atšaukė skrydį? Apartamentai atostogoms Danijoje kainavo gerokai daugiau nei buvo sutarta? Kaip apginti savo teises, jeigu įsigijote bilietus į koncertą, o šis neįvyko? Minėdamas Europos dieną, Europos vartotojų centrų tinklas (ECC-Net) primena, jog vartotojai pagalbą visoje Europoje gali gauti nemokamai.

Beveik 118 tūkst. vartotojų užklausų

Keleivė vardu Dana buvo įsigijusi lėktuvo bilietus jungiamajam skrydžiui iš Diuseldorfo į Niujorką su persėdimu Paryžiuje. Skrydis iš Diuseldorfo vėlavo, todėl Dana nebespėjo į savo lėktuvą Paryžiuje. Nors moteris galiausiai atskrido į Niujorką, savo kelionės tikslą ji pasiekė keturiomis valandomis vėliau nei buvo planavusi.

Pagal oro transporto keleivių teisių reglamentą Danai priklauso 600 eurų kompensacija. Tačiau oro linijos atsisakė išmokėti šią kompensaciją, o į vartotojus elektroninius laiškus neatsakė.

Tokie ir panašūs atvejai – Europos vartotojų centrų tinklo (ECC-Net) kasdienybė. 2022 metais šis tinklas atsakė į beveik 118 tūkst. vartotojų užklausų ar skundų: dėl vėluojančių skrydžių, atšauktų traukinių reisų, apgyvendinimo problemų, padirbtų bilietų į renginius ir pan.   

ECC-Net duomenimis, daugiausiai vartotojų teisių pažeidimų fiksuojama turizmo sektoriuje. Penktadalis visų užklausų susijusios su transporto paslaugomis (tarptautiniais skrydžiais).

Padeda surasti sprendimą neteisminiu būdu

ECC-Net, kurio veiklą finansuoja Europos Komisija ir valstybės narės, praėjusiais metais vartotojams padėjo atgauti apie 10 mln. eurų.

Vartotojų teises ginančių teisininkų iš 29 Europos šalių misija – padėti vartotojams išspręsti problemas neteisminiu būdu. Tačiau reali ECC-Net atnešama ekonominė nauda – dar didesnė. Teikdamas informaciją bei rekomendacijas Europos Parlamento nariams, vartotojų organizacijoms bei žiniasklaidai, ECC-Net aktyviai užsiima  prevencine ir švietėjiška veikla, edukuodamas vartotojus, kaip neįkliūti į pardavėjų pinkles.

Kur kreiptis?

Visose  Europos Sąjungos valstybėse, taip pat Norvegijoje bei Islandijoje, veikia Europos vartotojų centrai, kurie imasi ginti vartotojus, kai šiems nepavyksta to padaryti savarankiškai.

Vartotojo gyvenamojoje šalyje veikiantis Europos vartotojų centras, bendradarbiaudamas su centru verslininko šalyje, padeda spręsti problemas, kilusias vartotojams Europoje, įsigijusiems nekokybišką prekę ar paslaugą kitoje ES valstybėje, Norvegijoje ar Islandijoje.

EVC gali padėti susidūrus su įvairiomis problemomis:

  • atidėti, atšaukti skrydžiai;
  • atsisakymas vežti;
  • dingęs, sugadintas, vėluojantis bagažas;
  • problemos dėl tiesiogiai ar internetu pirktų prekių ar paslaugų;
  • problemos dėl automobilių nuomos ar apgyvendinimo paslaugų;
  • nesąžiningos sutarčių sąlygos ar komercinė veikla;
  • kita.

EVC Lietuvoje veikia nuo 2005 metų.

Primename, kad nepavykus išspręsti ginčo su Lietuvoje registruotu pardavėju / paslaugų teikėju, dėl ginčo sprendimo ne teismo tvarka kreipkitės į Valstybinę vartotojų teisių apsaugos tarnybą (www.vvtat.lt), o dėl kitose ES šalyse, Islandijoje ar Norvegijoje registruotų pardavėjų / paslaugų teikėjų nemokamos pagalbos kreipkitės į Europos vartotojų centrą Lietuvoje (www.ecc.lt).

Šis pranešimas buvo finansuojamas Europos Sąjungos.

Šio pranešimo turinys atspindi tik autoriaus poziciją bei yra jo(s) atsakomybė; turinys negali būti vertinamas kaip atspindintis Europos Komisijos ir / ar Europos inovacijų tarybos ir MVĮ reikalų vykdomosios įstaigos (EISMEA) ar kitos Europos Sąjungos institucijos poziciją. Europos Komisija ir Agentūra neprisiima jokios atsakomybės už pateiktos informacijos panaudojimą.
Pranešimą paskelbė: Rasa Tiaškevičienė, Valstybinė vartotojų teisių apsaugos tarnyba

Į viršų