Esu nedidelės įmonės savininkas. Pastaruoju metu vis dažniau susiduriame su skolininkais, kurie laiku neatsiskaito už jiems suteiktas paslaugas. Įsiskolinimai nėra dideli, tačiau tos neapmokėtos sąskaitos kaupiasi. Ieškome patarimų, kaip geriau elgtis – ar bandyti skolas išieškoti patiems (teko girdėti, kad kiti taip daro), ar geriau iš karto samdyti skolų išieškojimo įmonę? Išieškant skolą patiems, kokias procedūras svarbu žinoti? Ačiū, Tomas.

Į skaitytojo klausimą atsako „Juris LT“, skolų išieškojimo įmonė:

Dažnai sulaukiame klausimų, kaip elgtis verslininkui, įmonei, kai susiduriama su skolininkais. Skolos – neišvengiamas procesas sėkmingai įmonei. Didėjant pardavimo apimtims ir klientų skaičiui, tikrai sunku valdyti skolininkus. Patarimas būtų netempti gumos ir laiku pasinaudoti skolų išieškojimo paslaugomis. Jeigu klientas nemoka už paslaugas ar prekes, tai Jums tikrai nereikalingas toks klientas.

Atsakant į kitą klausimo dalį, bandyti išieškoti skolą patiems tam tikrai atvejais verta, bet kyla klausimas, kiek įmonė turi žinių ir sugebėjimų tai daryti. Niuansų skolų išieškojimo procese tikrai labai daug – tai nėra tik teisė, bet ir finansai, ir analitiniai sugebėjimai. Dažnai įmonės neturi pakankamai informacijos ir per daug pasitikint savo jėgomis įmonė gali prarasti svarbų laiką procedūroje arba turėti papildomus nuostolius. Kitaip tariant, tikrai yra pigiau samdytis skolų išieškojimo įmonę ir dirbti savo tiesioginį darbą.

Kartais verslininkams su klientu pavyksta susitarti gražiuoju. Yra keli patarimai, kuriais patariame vadovautis, jeigu ketinate skolą išieškoti patys.

Atsiminkite, kad vėluojantys sumokėti klientai bus pasiruošę išsisukinėti. Būkite su jais draugiški, tačiau profesionalūs, ir nesileiskite, kad jums liptų ant galvos. Jeigu nesate geras derybininkas, paskirkite šį užduotį tam žmogui, kuris turi geriausius derybinius įgūdžius.

Pradėkite nuo priminimo. Priklausomai nuo situacijos, tai gali būti elektroninis arba registruotas laiškas. Maloniai priminkite vėluojantiems klientams apie sąskaitas, kurias jie galimai pamiršo apmokėti. Laiško pabaigoje paprašykite kliento susisiekti su jumis tiesiogiai ir aptarti apmokėjimą.

Toliau seka telefoninis skambutis. Užsibrėžkite terminą, kiek laiko lauksite kliento atsakymo. Jeigu praėjo, pavyzdžiui, savaitė, ir nesulaukiate jokių žinių, paskambinkite skolininkui pats. Skambučius ignoruoti yra sunkiau nei laiškus, ir jeigu jums pavyks pasikalbėti su savo klientu, gali būti, kad įtikinsite jį padengti skolą.

Jokiu būdu negrasinkite ir nepykdykite kliento. Kol skolos išieškojimas nepasiekė teismo, skolą „išsimušti“ bandykite gražiuoju. Galbūt jūsų skolininkas tikrai turi kažkokių problemų, neleidžiančių jam šiuo metu susimokėti? Išsiaiškinkite, ar klientas galėtų skolą gražinti visą arba dalimis. Galbūt jis šiuo metu neturi atliekamų 1000 eurų, tačiau sutiktų jums mokėti kas mėnesį po 100 eurų. Priklausomai nuo atsakymo, žinosite, kaip elgtis toliau.

Jeigu pabandėte susitarti gražiuoju, tačiau su skolininku susikalbėti nepavyksta, belieka imtis teisinių veiksmų. Jei jūsų įmonė turi teisininką, tegul jis išsiunčia oficialų laišką, įspėjantį apie veiksmus, kurių bus imtasi nepadengus skolos. Tai padidins tikimybę, kad klientas atkreips į jus dėmesį, nenorėdamas būti paduotas į teismą.

Teisininkas gali padėti jums ir su teisminiu skolos išieškojimo procesu, tačiau turėsite nusiteikti, kad tai bus ilgas ir iš jūsų jėgų pareikalausiantis procesas. Jeigu nenorite su skolininku teisme aiškintis pats, pasisamdykite skolų išieškojimo įmonę. Ji gali išieškoti jūsų skolą arba ją nupirkti. Tikrai ne visais atvejais jums verta „eiti iki galo“ – kai kada labiau apsimoka skolą parduoti arba nurašyti.

Gera žinia ta, kad dabar didžioji dalis skolų išieškoma nuotoliniu būdu, todėl jums netgi nebus būtina susitikti akis į akį – visus reikalingus dokumentus skolų išieškotojui galėsite išsiųsti paštu. Taip ne tik sutaupysite brangaus laiko, bet ir galimai išvengsite nuostolių, kurie kiltų mėginant skolą išieškoti pačiam.

Į viršų