Silkė pataluose, tradicinė su svogūnų griežinėliais ar marinuotais svogūniukais, su saulėgražomis ir razinom, su... dar bent trijų rūšių pagardais. Šaltanosiai su mėlynėmis, aguonomis ar džiovintais baravykais. Žuvis kepta marškinėliuose ar su daržovėmis troškinta. O kur dar vaisiai, riešutai, kūčiukai su aguonpieniu, spanguolių kisielius? Stalas vilioja kvapais, spalvomis... Be abejo, ko nors neišvardinome, nes šeimininkių išmonė begalinė. Ir nevalia nuo stalo atsikelti ko nors neparagavus. Stop. Ištarėme patį svarbiausią žodį – ragauti. Ne prisišlamšti, prisiryti, o ragauti.

Saikas – geriausia šventinė dovana
Nesmagi tiesa, kad Kalėdų ir Naujųjų metų, kaip ir visų pamėgtų švenčių periodas – tikras darbymetis gydytojams gastroenterologams. „Įvairūs virškinimo, kepenų funkcijos sutrikimai, ūminiai ir lėtiniai kasos uždegimai – tai dažniausios priežastys, dėl kurių į gydytojus ir ligoninių priėmimo skyrius kreipiasi kone vos nuo šventinio stalo pakilę pacientai“, – apgailestauja Medicinos diagnostikos ir gydymo centro gydytoja gastroenterologė Agnė Šiatkienė. Tai, kad dar neišmokome tinkamai mėgautis šventinėmis vaišėmis, nesigėdijame persivalgyti, pastebi visi medikai, nes į juos pirmiausiai kreipiamės dėl skaudžių persivalgymo pasekmių.

Pasak A. Šniatkienės, organizmas tiesiog nespėja išskirti tiek daug fermentų, kad suvirškintų didelį kiekį maisto, todėl atsiranda daug nemalonių pojūčių. Nepersivalgyti ypač svarbu turintiems jautresnį skrandį, sergantiems gastroezofaginiu refliuksu, diabetu, anksčiau sirgusiems kasos uždegimu, mat gausios ir riebios vaišės gali paskatinti šių ligų paūmėjimą.

Gydytoja ragina prieš šventes pagalvoti apie dovaną sau: saikas yra pati geriausia dovana savo organizmui ir sveikatai.

Kaip pusės litro stiklainyje sutalpiname tris?
Medikai teigia, kad paprastai skrandyje telpa ne daugiau kaip pusė litro susmulkinto maisto. Vieno metu galime suvalgyti tiek maisto, kiek telpa kumštyje. Deja, per šventes į skrandžius patenka gerokai daugiau. Užuot paragavę vieno, antro patiekalo, prisikrauname pilną lėkštę ir persivalgome: atsiranda pilnumo jausmas, pilvo pūtimas, paūmėja refliuksas, gali prasidėti viduriavimas ar vidurių užkietėjimas, pykinimas. Nelabai šventiška?

Yra šeimų, kuriose dėl vienų ar kitų priežasčių išliko tradicija, kad suaugę vaikai būtent Kūčių vakarą turi apsilankyti abiejų tėvų namuose.Nepavydėtina per vieną vakarą atlaikyti dvi sočias vakarienes. „Išeini apsunkęs, ne tik su dukrele pažaisti, kalbėtis nebeturiu jėgų, – skundžiasi šiaulietis Andrius. –Jau ne kartą raginau žmoną Kūčių vakarą nekelti kojos iš namų, patiems susiruošti vakarienę. Bet nesinori nė vienos mamos įžeisti, liūdės, jausis atstumtos.“

Taigi vienintelė išeitis – ragauti visko tik  po truputį, o jei pajutome ką negera, – nebevalgyti visai, o kitą dieną rinktis lengvesnį maistą. Po truputį ragaudami kiekvieno iš 12 patiekalų tikrai neliksime alkani. Ir šeimininkėms laikas į skaičių 12 išradingiau pažiūrėti – įskaičiuokime kalėdaičius, duoną, druską, saujelę riešutų ir rausvašonį obuolį, kuris puošia stalą. Jei žuvies lėkštėje yra daržovių garnyras, kodėl tai negali būti jau 2-3 patiekalai?

Pradėkime nuo mandarino, bet nesugadinkime alkoholiu
Nepamirškime, kad vaisiai lengviau virškinami, kai yra vieni skrandyje, todėl vaišes pradėkime nuo jų. Po gausios vakaruienės suvalgytas mandarinas ar obuolys ima rūgti ir pūti, mums pučia pilvą, nemalonu. Po vaisių ir daržovių geriausia valgyti baltyminius produktus – žuvį ir kitas jūrų gėrybes. Nepamirškime maisto gerai sukramtyti. Iki deserto turėtų praeiti ne mažiau kaip valanda.

Kai kas sunkiai įsivaizduoja šventę be vyno taurės. Tarsi nieko blogo, net žinant, kad iš mūsų mokosi vaikai. Kai kam atrodo, alkoholis pagerina virškinimą. „Kaip tik atvirkščiai, dėl jo organizmas netenka skysčių, o jeigu dar valgysime riebų maistą, pavyzdžiui, lašišos kepsnį, ir kartu vartosime stiprų alkoholį, gali išsivystyti ūmus kasos uždegimas – pankreatitas“, – įspėja gydytoja. Alkoholis su riebiu maistu arba grybais – sveikatai pavojingas derinys.

Kad šventinis pasibuvimas  nesibaigtų ligoninės priimamajame, neprisiruoškime valgių, „kiek netelpa“. Pirma, kelias dienas turėtume maitintis pašildytu nebešviežiu maistu. Antra, dalį teks išmesti. O tai nesuderinama nei su ekologija, nei su etika.

Be to, vakarieniaudami galime daryti pertraukas tarp patiekalų. Jeigu šventė, kur skubame? Skirkime porą valandų žaidimams, burtams, laimės šuliniui ar viktorinai. Tiesiog pasišnekučiuokime apie malonius dalykus. Tik nesiginčykime apie skiepus ar migrantus. Nuotaikos tai nepataisys. Išeikime į lauką įkvėpti tyro oro, pajudėkime. Yra sniego? Valio...

Į viršų