Vis daugiau žmonių suvokia, kad sportas – būtina mūsų kasdienybės dalis, norint būti sveikiems ir fiziškai, ir emociškai. Tačiau prisiversti sportuoti kartais būna sunku net suaugusiems, tad kaip sudominti sportu vaikus?

Kuo svarbus fizinis aktyvumas vaikams ir kaip į fizinę veiklą įtraukti mažuosius pataria sporto psichologė Lina Vaisetaitė.

Tėvų pavyzdys

Pats pirmas ir esminis būdas nuo mažų dienų įskiepyti vaikams meilę sportui – tai tėvų pavyzdys. Žinome, kad vaikams daug svarbiau mūsų elgesys, negu žodžiai. Vaikai – protingi ir nuovokūs, jie pajaus, kuomet bandome jais manipuliuoti. Tačiau pats paprasčiausias ir geriausiai veikiantis būdas – patiems nuoširdžiai rodyti tinkamo elgesio pavyzdį. Tuomet mažieji norės juo sekti ir patys. Jei sportas bus svarbus jums, jis taps svarbiu ir jūsų vaikams.

Sporto psichologė Lina Vaisetaitė sako, kad jau nuo mažų dienų galima pastebėti, kokia fizinė veikla vaikui artima, reikia tik atkreipti dėmesį.

„Dauguma vaikų nuo mažumės yra fiziškai aktyvūs – mėgsta bėgioti, šokinėti, lipti... Sakyčiau dažniau tenka juos stabdyti nei skatinti. Taigi, jei norime, kad fizinis aktyvumas, o vėliau – sportas liktų jų gyvenimo dalimi, tėvai gali pastebėti, kurios judesio formos labiausiai patinka ir pirmiausia skatinti jas. Vaikai žaidžia gaudynes, lenktynes, mėto, spardo kamuolius ir pradžioje to pakanka, užtenka sudaryti jiems galimybes: pakankamai laiko leisti erdvėse, kuriose galima būti fiziškai aktyviems, jei reikia, nupirkti plaukmenis, kamuolį, paspirtuką,  dviratį ar kitas reikalingas priemones. Ir, žinoma, rodyti pavyzdį, t. y. žaisti, būti fiziškai aktyviems kartu.“

Sportas kaip žaidimas

Kitas reikšmingas aspektas norint vaikus sudominti sportu – paversti jį ne priverstinu ir būtinu „darbu“, o smagia ir laukiama veikla. Tai padaryti padės jūsų vaizduotė – pasistenkite vaikui sportą pristatyti kaip žaidimą. Galbūt sugalvosite tam tikras taisykles, kurios jūsų atliekamą sportą pavers smagesniu, o gal jūsų atžalai patinka pasivaržyti – tuomet galite nustatyti saugų limitą atliekamiems pratimams ar pasirinktam judėjimui. Jei norite paskatinti vaiką siekti tikslų sporte, galite įsteigti ir šeimos sporto čempionatą bei taurę jam laimėti.

Vis dėl to, sporto psichologė įspėja, kad tokiame šeimos čempionate norint išlaikyti lygybę, reikia sudaryti tinkamas sąlygas visiems: „Čempionatas turi būti toks, kad galimybę laimėti taurę turėtų kiekvienas šeimos narys. Jei mažiausias niekada nelaimės, nes yra vyresnių brolių ar sesių, ar jei visuomet laimi tėvai, tuomet motyvacija gali mažėti. Galima pagalvoti apie tai, kad šeimos čempionate būtų ne viena taurė, o atskiri diplomai ir kiekvienas šeimos narys gautų vardinį diplomą, pavyzdžiui, už pastangas, už didžiausią pažangą, už kitų palaikymą, už įdomiausią pasirodymą ir t.t. Steigiant diplomus verta pagalvoti, kas kiekvienam šeimos nariui svarbu, kokio pasiekimo pastebėjimas ir įvertinimas galėtų motyvuoti kiekvieną ir ypač vaikus.  Mąstykite kūrybingai ir tikrai rasite būdą, kaip sportą paversti laukiama dienos dalimi ir tradicija visai šeimai,“ – sako Lina Vaisetaitė.

Fizinis aktyvumas – būdas kurti tarpusavio ryšį

Sporto psichologė pabrėžia – fizinis aktyvumas ar sportas kaip žaidimas vaikams svarbus ir tuo, kad čia vaikas bendrauja su kitais. Jei tai šeimos veikla, tai stiprina šeimos tarpusavio ryšį, jei tai veikla su bendraamžiais, tuomet yra galimybė megzti draugystes.

„Tame santykyje su vaikais ar suaugusiais vaikas tobulėja ir pats įsisąmonina, kad mokosi naujų dalykų, kas itin svarbu mažiesiems, kurie labai nori būti dideli. Jie norės vėl ir vėl užsiimti fizine veikla, kad jaustųsi tobulėjantys. Tiesa, čia labai svarbus vaidmuo tenka suaugusiems, tėvams ir treneriams, kurie turėtų būti labiau orientuoti į procesą, į naujų įgūdžių ugdymą, ne į rezultatą ar pergales. Pastebėti, pagirti, kai mato, kad vaikas deda pastangas, kad išmoko naują veiksmą ar jam pavyko padaryti tai, kas anksčiau nesigaudavo. Ne kiekvienas vaikas bus čempionu, bet kiekvienas gali mylėti judesį,“ – patikina L. Vaisetaitė.

Sporto renginiai – laukiama šventė

Dar vienas veiksmingas būdas įtraukti vaikus aktyviau sportuoti – paversti treniruotes tikslingu pasiruošimu dalyvauti pasirinktoje sporto šventėje. Puikus tokio renginio pavyzdys – artėjantis „Eurovaistinės“ Kalėdinis bėgimas Vilniuje. Tradiciniame kalėdiniame bėgime kasmet rengiamas ir Nykštukų bėgimas – jame 300 metrų įveikti gali mažieji bėgikai nuo 2 iki 12 metų. Vaikų varžybos draugiškos – nėra nei laimėtojų, nei pralaimėtojų, tačiau kiekvienas mažasis dalyvis gauna nusipelnytą medalį finiše. Tai – itin motyvuojanti priemonė vaikams. Medalis simbolizuoja atlygį už atliktą pasiruošimą bei įveiktą distanciją ir suteikia vaikui pasitikėjimo savimi.

Motyvuoja ne tik medalis – „Eurovaistinės“ Kalėdiniame bėgime dalyviai bėga su įvairiausiais kalėdiniais ir kitokiais pasirinktais kostiumais, mažieji pasidabina kalėdinėmis kepurėmis, renginyje tvyro šventiška atmosfera, dalyviai pramogauja bėgimo miestelyje. Toks sporto pateikimas vaikams tampa patrauklus. Jiems sporto renginys asocijuojasi su švente, kurios verta laukti.

Išbandykite jums priimtiną būdą ir stebėkite, kaip keičiasi vaiko susidomėjimas sportu. Jei vienas būdas neveikia, pabandykite sudominti kitu. Ilgainiui atrasite jums tinkantį variantą ir sportas kartu su vaikais taps neatsiejama kasdienybės dalimi.

Pranešimą paskelbė: Diana Kijauskaitė, VšĮ Tarptautinis maratonas

Į viršų