Šiaulių miesto savivaldybė primygtinai bando įtikinti, kad vienkartinius miesto autobusų bilietus pabrangino gyventojams prašant. Po ketvirtadienį priimto Tarybos sprendimo vakar spaudos konferencijoje UAB „Busturas“ atstovai ir Savivaldybės administracijos direktorius pasakojo, kaip pabranginus bilietus ir Savivaldybei padvigubinus dotacijas iš biudžeto įmonė dabar gerai gyvens.

Gudri apklausa su paslėptais rezultatais
Jau šiauliečius informavome, kad nuo kovo 1 d. 5 centais brangs miesto maršrutinių autobusų vienkartinis elektroninis bilietas ir kainuos 54 centus. Administracijos direktorius Antanas Bartulis teigė, kad tiek Savivaldybė, tiek įmonė neteisingai kaltinami socialiniu nejautrumu keleiviams. Kainą pakėlė atsižvelgę į gyventojų apklausos rezultatus. Apie mistinę apklausą jau seniai kalbama, tik apie jos rezultatus niekas nieko pasakyti negalėjo. Paaiškėjo, kad kažkur Savivaldybės tinkluose jie paslėpti yra, tik niekas jų nemato. Spaudos konferencijos proga Savivaldybės atstovams netgi pavyko rezultatus kažkaip iškrapštyti.

Visiems žinoma, kad rezultatai priklauso nuo suformuluotų klausimų, o šios išskirtinės apklausos klausimas skambėjo gudriai: „Ar šiauliečiams reikalingas naujesnis, patogus ir saugus viešasis transportas?“ O kam nereikalingas? Iš 699 dalyvavusiųjų apklausoje beveik 48 proc. už kelionę naujais autobusais netgi sutiktų šiek tiek primokėti (5–7 ct), kiek per 38 proc. – autobusų  būklė tenkina ir jie nenorėtų mokėti brangiau. Dar 14 proc. viešuoju transportu nesinaudoja.

Vertinant miesto Tarybos balsavimo principais, klausimas būtų nepriimtas, nes nesurinko daugiau nei pusės dalyvavusiųjų pritarimo, tačiau norint įtikinti miestiečius, kad jie patys panorėjo mieste važinėti brangiau, apklausos rezultatai tinkami, nors internetinėje apklausoje gali dalyvauti bet kas ir net nebūtinai šiauliečiai. Ir, žinoma, nebūtinai keleiviai.

Administracijos vadovas tikino, kad buvo svarstoma galimybė įmonės lėšomis įsigyti 20 naujų autobusų, tačiau 4 mln. Eur, kurių toks pirkinys pareikalautų, būtų per didelė našta ir įmonei, ir miestui.

„Gyventojų nuomonės sužinojimas įdavė mums tam tikrus įgaliojimus svarstyti kainos kėlimą. Dėl tų 5 ct mes supratome, kad turime įsivaizduojamą keleivių supratimą, kad privalome tą procesą daryti“, – sakė A. Bartulis. Jis patvirtino, kad apklausa vyko ne pagal Vietos savivaldos įstatymą, tačiau, anot jo, ir tokia apklausa leidžia matyti gyventojų nuomonės tendenciją.

Algas kels ne tik iš širdies gerumo
Beje, „Busturas“ tikrai įsigis 12 naujų autobusų. Tik už juos bus sumokėta iš Europos Sąjungos struktūrinių fondų, o 15 proc. prisidėjimo įmonė sugeneruos pati.

Administracijos direktorius A. Bartulis dar kartą paaiškino, kad „Busturo“ problemoms išspręsti reikia 2 mln. Eur. 800 tūkst. Eur (du kartus daugiau nei pernai) skyrė iš miesto biudžeto, 300 tūkst. planuoja surinkti iš tų prie vienkartinio bilieto pridėtų 5 centų.

„Tie 5 centai – tai smulkmena“, – pareiškė UAB „Busturas“ profesinės sąjungos SOLIDARUMAS pirmininkė Alma Steponavičienė. Ji džiaugėsi, kad darbuotojams bus 10 proc. pakelti atlyginimai, nes dabar vairuotojų atlyginimo vidurkis „popieriuje“ yra apie 600 Eur, nors „Busturo“ tinklalapyje skelbiama, kad 825 Eur. A. Bagdonavičienė aiškina, kad skelbiamas atlyginimo vidurkis skaičiuojamas su priemokomis už papildomas darbo valandas, pavadavimus ir pan.

Administracijos direktorius A. Bartulis sakė norėtų, kad algų didinimo priežastimi būtų tik valdžios širdies gerumas, tačiau pripažino, kad tai įtakoja ir įstatymu padidintas minimalus valandinis darbo užmokestis (anksčiau buvo tikinama, kad algoms pakelti pakaks įmonės pelno). Be to, apie 400 tūkst. Eur bus skirti remonto bazės sutvarkymui, kad būtų pagerintos ten dirbančių žmonių darbo sąlygos.

„Busture“ tikrai susikaupė daug problemų ir jų nematyti būtų buvę nesąžininga pozicija“, – aiškino A. Bartulis. Jis priminė jau skelbtą „tiesą“, kad keleiviai susimoka tik 58 proc. vienkartinio bilieto kainos. Likusi dalis – Savivaldybės biudžeto parama ir dotacijos už lengvatas.

Miestiečiams vis dar tenka gelbėti „Busturą“
„Busturo“ generalinis direktorius Vidas Seirackas spaudos konferencijoje nelabai ką turėjo pasakyti šiauliečiams. Patikinęs, kad visos lėšos bus nukreiptos paslaugos gerinimui, „žodį perdavė“ vyr. ekonomistei Indrei Lukošiūtei. Ji paaiškino, kad įmonė preliminarų pelną skaičiuoja apie 250 tūkst. Eur. 700 tūkst. sugeneruos amortizaciniai atskaitymai. Jei dalis keleivių nepereis prie terminuotų bilietų ir už vienkartinius bilietus sumes apie 300 tūkst. Eur, iš jų už maždaug 200 tūkst. Eur  planuojama nupirkti dėvėtų autobusų, 60 tūkst. Eur išleisti naujiems elektroninio bilieto platinimo taškams įrengti ir 40 tūkst. Eur pačiai elektroninio bilieto sistemai plėsti.

2017 m. „Busturas“ prisipirko 25 maždaug dešimties metų amžiaus autobusus. Pigiai pirkti 15 švediškų autobusų, matyt,  buvo pakankamai prastos būklės, kad jiems gelbėti papildomai prireikė įsigyti dar porą nevažiuojančių autobusų, kurie skirti detalėms. Apie juos patvirtino ir įmonės vadovas V. Seirackas.

Administracijos direktorius A. Bartulis pastebėjo, kad Šiauliuose vienkartinio bilieto kaina nekito nuo 2011 m., todėl kartais reikia priimti ir nepopuliarius sprendimus.

Priminsime, kad dar prieš keletą metų buvo skelbiama, kad „Busturą“ žlugdo mikroautobusai, kurie prieš autobusų nosis nuveža jų keleivius. Mikroautobusų paslaugų miestas atsisakė, tačiau „Busturą“, nebeturintį jokių konkurentų, vis dar reikia gelbėti miestiečių pinigais.

Panevėžyje važiuos pigiau
Pasiteiravome, kaip keleivius veža artimiausias mums miestas – Panevėžys. Kalbantis su UAB „Panevėžio autobusų“ parko generaliniu direktoriumi Rimantu Petukausku apie bilietų kainas, jis nusistebėjo: „Taigi jūsų meras visada skelbėsi, kad Šiauliuose kainos mažiausios. Tai jau nebe?“

Panevėžyje vienkartinio bilieto kaina – 52 ct. Anot R. Petukausko, kaina šiame mieste nekito nuo 2011 m. ir šiais metais nesikeis. Tiesa, Panevėžyje nėra elektroninio bilieto sistemos ir čia keleiviai vis dar perka popierinius bilietėlius.

Panevėžio autobusų parko direktorius teigė, kad įmonė teoriškai irgi dirba pelningai, bet, anot jo, koks čia pelnas, kai Savivaldybė moka dotacijas. Panevėžio savivaldybė įmonei šįmet skyrė 220 tūkst. Eur nuostoliams išlyginti (Šiaulių – 800 tūkst. Eur). Direktorius pripažįsta, kad bilietų kainų reguliavimas yra labiau politinis nei ekonominis reikalas.

2018 02 06 12

Spaudos konferencijoje „Busturo“ generalinis direktorius V. Seirackas (iš kairės), vyr. ekonomistė I. Lukošiūtė, Savivaldybės administracijos direktorius A. Bartulis, „Busturo“ Plėtros ir marketingo skyriaus vadovė R. Tijūnaitienė ir profsąjungos pirmininkė A. Bagdonavičienė pasakojo, kaip gyvens „Busturas“ Savivaldybei ėmus spręsti įmonės problemas ir pabranginus vienkartinį važiavimą miesto autobusais.
Artūro STAPONKAUS nuotr.

2018 02 06 03

Spaudos konferencijoje kalbėta, kad paslaugų kokybę lemia ir geresnės remonto dirbtuvėse dirbančių žmonių darbo sąlygos.
Ramūno SNARSKIO nuotr.

Į viršų