Dviejose Šiaulių miesto sankryžose praėjusią savaitę buvo įrengti išmanieji šviesoforai: Pramonės-Serbentų g. bei Žemaitės-P. Cvirkos g. Atrodytų reikia džiaugtis į miestą žengiant išmaniosioms technologijoms, tačiau savaitės pabaigoje nuo pasipiktinusių vairuotojų pretenzijų ir net keiksmų „lūžo“ tiek redakcijos paštas, tiek socialiniai tinklai: prie sankryžų formavosi didžiuliai kamščiai, žmonės gerokai vėlavo į darbus ir kitur. Tiek Savivaldybė, tiek jos įmonė „Šiaulių gatvių apšvietimas“ tiesiog pamiršo informuoti gyventojus apie permainas ir galimą gaišatį.

Nauji šviesoforai spūstis sukėlė netikėtai
„Norime išsakyti savo pretenzijas dėl naujai pastatyto šviesoforo Pramonės-Serbentų g. sankryžoje. Šiandien ryte važiuodami į darbą minėtoje sankryžoje prastovėjome apie 15 min. ir dėl to vėlavome į darbą. Kol buvo senasis šviesoforas, šioje sankryžoje nesugaišdavome daugiau dviejų minučių ir nesusidarydavo tokie kamščiai. Niekaip nesuprantu, kas priima tokius sprendimus. Ne tik kad švaisto miesto lėšas, bet ir gyventojams sukelia didelių nepatogumų“, – vienos iš pasipiktinusių šiauliečių Aurelijos J. laiškas.

Pirmadienį spaudos konferencijoje UAB „Gatvių apšvietimas“, policijos, Savivaldybės atstovai aiškino, kad gyventojams tiesiog reikia daugiau kantrybės. „Šiaulių gatvių apšvietimo“ saugaus eismo analitikas Giedrius Popovas neslėpė, kad įmonė gavo daug gyventojų nusiskundimų, kad sankryžose su naujais šviesoforais formavosi transporto spūstys, žmonės vėlavo į darbą.

„Noriu informuoti visuomenę, kad naujai sumontuotų šviesoforų fazės buvo suplanuotos, atsižvelgiant į rugsėjo mėnesį atliktus skaičiavimus, kiek kuria puse juda transporto priemonių. Naujuose šviesoforuose padaugėjo sekcijų. Pramonės-Serbentų g. sankryžoje dėl eismo saugumo atsirado posūkio į kairę sekcija, kai sustabdomas priešakinis transportas. Taip eismas šiek tiek sulėtėja. Reikia laiko gyventojams priprasti prie šių visų pasikeitimų, reikia eismo dalyvių tolerancijos, mandagumo, supratimo. Analizuojame problemas, aiškinamės, kuriuo laiku transporto priemonių juda daugiau. Šiandien ryte stebėjome transporto eismą Pramonės-Serbentų g. sankryžoje ir pastebėjome, kad nuo Rėkyvos pusės prieš 8 val. susidaro didesnė transporto spūstis ir šiandien mes ilginsime šitą pravažiavimo fazę, kad kuo mažiau liktų transporto kamščių“, – aiškino specialistas.

Jis tikino, kad prisitaikę prie naujų sąlygų žmonės supras, jog eismo dalyvių saugumas, jų sveikata ar net gyvybė  yra didžiausia vertybė, o sugaišta minutė prie šviesoforo – kur kas mažesnis nuostolis. Specialistas atkreipė dėmesį, kad išmanūs šviesoforai didina saugumą, tačiau šiek tiek lėtina eismo intensyvumą.

G. Popovas, paklaustas, kodėl miesto gyventojai nebuvo laiku informuoti apie naujus šviesoforus ir galimą eismo apsunkinimą, pripažino, kad neinformuodami padarė klaidą. Pasirodo, „Gatvių apšvietimas“ nesitikėjo, kad gali sukelti žmonėms tiek nepatogumų. Specialistas tikisi, kad kai visi vairuotojai pamatys, kad pasikeitė sankryžų konfigūracija, ženklai ir pradės jų laikytis, tų nusiskundimų nebebus. Jis patikino, kad jau pirmadienį dėl Žemaitės-P. Cvirkos g. sankryžos šviesoforo pralaidumo pretenzijų nebesulaukta.

Dėl sankryžose sukelto chaoso šiauliečiai vėlavo į traukinį, turėjo problemų darbovietėse. Ar įmonė pasirengusi atlyginti patirtą žalą?

„Mechanizmo tokio neturime nuostoliams atlyginti. Be to, žmonės dėl žalos į mus nesikreipė. Mes juk nepadarėme jokio teisės pažeidimo. Pripažįstame, kad reikėjo informuoti, bet nesitikėjome tokių spūsčių“, – atsakė įmonės atstovas.

Jis pranešė, kad nuo šiandien pradės veikti naujas šviesoforas J. Jablonskio-Architektų g. sankryžoje, todėl gyventojų prašoma įvertinti, kad kelyje gali užtrukti ilgiau. G. Popovas atkreipė dėmesį, kad ten nėra pėsčiųjų perėjos, nebus atskiros fazės pėstiesiems, todėl eismas turėtų vykti intensyviau.

Taip pat artimiausius metu pradės veikti atnaujintas šviesoforas Tilžės-Pramonės g. sankryžoje.

Modernizuotose sankryžose žmonės nebenukenčia
Į gyventojų dėmesingumą ir supratingumą apeliavo ir Šiaulių apskrities vyriausiojo policijos komisariato Kelių policijos tarnybos viršininkas Robertas Radavičius. Jis atkreipė dėmesį, kad visi pripratę važiuoti „įjungę automatą“. Visas gatves ir šaligatvių plyteles pažįsta ir važiuoja automatiškai. Bet ateina laikas, kai situacija keičiasi.

Kelių policijos tarnybos viršininkas pasakojo, kad mieste turime daug juodųjų eismo dėmių, pavyzdžiui, Tilžės gatvė. Tai reiškia, kad dažnai vyksta įskaitiniai eismo įvykiai, sužeidžiami ar net žūva žmonės. R. Radavičius priminė, kad Tilžės-Pakruojo g. sankryža (vadinamoji Ginkūnų sankryža) irgi buvo juodoji dėmė. Pastačius ten išmanųjį šviesoforą iš pradžių buvo daug gyventojų nepasitenkinimo, bet jau metus laiko ten neužregistruotas nė vienas įskaitinis įvykis. Tokia pat problema buvo Tilžės-Aukštosios g. sankryžoje, ypač kai vairuotojai sukdami į kairę nepraleisdavo pėsčiųjų, sužalodavo juos. Ten taip pat nebėra įskaitinių įvykių. Policijos atstovas mano, kad šie faktai kalba patys už save.

„Na, pastatė šviesoforus, yra nepatogumų, pakentėkime savaitę, kol susireguliuos. Įpratę esame išvažiuoti be laiko rezervo ir paskutinę minutę sustoti prie durų. Taip nebebus. Šeimose yra po du automobilius, visi važiuoja atskirai, dėl to irgi daugėja transporto. Nepulkime karštais komentarais specialistų, kurie stengiasi, kad mieste kuo mažiau eismo nelaimų būtų“, – prašė R. Radavičius.

Pastebėjus, kad gyventojai bando išvengti spūsčių bandydami apvažiuoti atnaujintas sankryžas mažesnėmis gatvelėmis ir taip sukelia naujų eismo problemų, tarnybos viršininkas sakė esąs tikras, kad šios problemos laikinos. Susireguliuos nauji šviesoforai ir eismas sugrįš į savo vėžes.

Žiedinės sankryžos – per brangu
Urbanistinės plėtros ir ūkio departamento direktorius Virgilijus Statkus informavo, kad keičiami 30 metų senumo šviesoforai su pasenusiais reflektoriais, kurių šviesą saulėtą dieną net sunku įžiūrėti. Naujoji įranga ne tik švies moderniais LED žibintais, bet ir leis perspektyvoje sujungti visus miesto šviesoforus į vieną bendrą automatizuotą sistemą.

Departamento direktorius pavardijo, kad įrengti išmaniuosius šviesoforus iš miesto biudžeto kainavo nemažas sumas: Architektų-J. Jablonskio g. sankryžoje per 42,3 tūkst. Eur, Žemaitės-P. Cvirkos g. sankryžoje – beveik 37,5 tūkst. Eur, Pramonės-Serbentų g. sankryžoje – beveik 39 tūkst. Eur. Tik Tilžės-Pramonės g. sankryžoje nauja įranga ir sankryžos rekonstravimas miestui nieko nekainuos, tai už savo lėšas padarys ten besikuriantis naujas prekybos centras.

Ar tik išmanieji šviesoforai gali užtikrinti eismo saugumą? Savivaldybės Saugaus eismo komisijai  vadovaujantis administracijos direktorius Antanas Bartulis paaiškino, kad kita alternatyva gali būti žiedinė sankryža, tačiau jos įrengimas yra brangus. Administracijos direktorius pasakojo, kad buvo tikėtasi Lyros-Gardino g. sankryžą rekonstruoti į žiedinę už 400 tūkst. Eur, tačiau projektuotojai suskaičiavo, kad tai miestui kainuos dvigubai daugiau – 800 tūkst. Eur. Paklaustas, ar tai tikrai ta sankryža, į kurią reikėtų investuoti tokias lėšas, A. Bartulis atsakė: „Sunku pasakyti, sprendimai jau buvo priimti anksčiau, dabar tiesiog vykdome.“

Į viršų