Bankai prašo klientų užpildyti anketas su tam tikrais klausimais. Ne visi supranta, kam to reikia. Kai kurie iš jų nenori teikti papildomos informacijos apie tai, kokį darbą dirba ir pan. Lietuvos bankų asociacija (LBA) paaiškina, kam to reikia.

Bankai įpareigoti įstatymų
Žiniasklaidai atsiųstame pranešime rašoma, kad anketos pildymas nėra bankų užgaida ar noras rinkti perteklinę informaciją apie savo klientus. Tai bankai daro ne savo pačių iniciatyva, o dėl to, kad yra įpareigoti įstatymų – teisinių pinigų plovimo ir terorizmo finansavimo prevencijos srities reikalavimų.

Remiantis jais, bankai įgyvendina vadinamąjį „Pažink savo klientą“ (angl. „Know your client“) principą, kuris įpareigoja surinkti aktualius duomenis apie savo klientus.

Tai reiškia, kad bankai turi žinoti, kas yra klientas ir kokia yra jo įprastinė veikla, užtikrinti, jog kliento atliekamos operacijos atitinka jo vykdomos ekonominės veiklos sritį bei apimtis. Naujas banko klientas, pildydamas anketą, paprastai nurodo, kokius veiksmus numato atlikti su savo sąskaita, kokios operacijos jam yra aktualios, kokie pinigų srautai dažniausiai bus pervedami ar išgryninami. Tokiu būdu įvertinama kliento rizika ir bankui lengviau identifikuoti įtartiną lėšų judėjimą sąskaitose.

Papildomai bankai periodiškai prašo klientų atnaujinti kai kuriuos duomenis – užpildyti duomenų atnaujinimo anketą. Svarbias viešąsias pareigas užimantiems, politikoje dalyvaujantiems ar ryšius su tokiais asmenimis turintiems klientams yra taikomi papildomi reikalavimai, todėl bankas privalo juos identifikuoti.

Nori užtikrinti sąskaitų saugumą
LBA informuoja, kad toks duomenų rinkimas vyksta ne tik mūsų šalyje. Tai yra pasaulinė praktika – bendra tendencija finansų pasaulyje visose pažangiose valstybėse.

Tarptautiniai pinigų plovimo ir terorizmo finansavimo prevencijos veiksmai tampa vis aktualesni, ypač pasaulyje suaktyvėjus įvairioms saugumo grėsmėms. Pagal teisinius šios srities reikalavimus visi bankai privalo užtikrinti, kad jų sistemomis nesinaudotų visuomenei grėsmę keliantys asmenys bei nebūtų saugomos ar pervedamos nusikalstamu būdu įgytos lėšos.

Anot asociacijos specialistų, prašymas klientams pateikti papildomų duomenų nesusijęs su kokiais nors įtarimais ar nepagrįstu informacijos rinkimu. Tai įprastas procesas, kuris taikomas visų bankų klientams.

Turint aktualius duomenis, lengviau užtikrinti sąskaitų saugumą, užkirsti kelią galimai neteisėtiems ar įtartiniems veiksmams. Tokiu būdu bankai gali geriausiai ginti kliento interesus ir užtikrinti atliekamų operacijų saugumą.

LBA duomenimis, nesilaikant reikalavimų, nuobaudos gresia ir bankams, ir klientams. Jeigu klientas atsisako pateikti prašomą informaciją, bankas gali būti priverstas apriboti kliento galimybę naudotis tam tikromis paslaugomis, pavyzdžiui, blokuoti mokėjimo kortelę, interneto banką ar sąskaitą.

Į viršų