Praėjusių metų pavasarį kilusi pasaulinė pandemija lietuvių nuo apsilankymų fizinėse parduotuvėse neatbaidė. Tiesa, šalies gyventojai ėmė racionaliau planuoti savo finansus, tačiau jų poreikis skolintis didesniems pirkiniams išliko.

Valgyti vis dar reikia
Vartotojų elgesį Lietuvoje dviejų karantinų metu stebėjusi rinkos tyrimų bendrovė „NielsenIQ Baltics“ pranešime spaudai konstatuoja, kad dauguma pirkėjų maisto ir kitų pirmo būtinumo prekių įsigyti į parduotuves vyko ir vyksta bent kartą per savaitę.

„Savaitinį apsipirkimą būtų galima laikyti pagrindiniu ir jis visą laiką išliko aukštas. Balandį šalyje bent kartą į fizinę maisto parduotuvę apsipirkti vyko 85 proc. šalies gyventojų, gegužę jų dalis laikėsi apie 84 proc., tačiau jau lapkritį ir gruodžio pradžioje pasiekė 93 proc. Tai rodo, jog fizinių parduotuvių svarba visuomenei yra milžiniška ir tam yra ne viena priežastis“, – sako tyrimų bendrovės vadovė Ilona Lepp.

Pasak jos, tai susiję su nusistovėjusiais įpročiais, apsipirkimo patogumu, informacinių technologijų (IT) išmanymu ir realia galimybe pasinaudoti moderniausiais bekontakčiais apsipirkimo būdais, nes maisto prekes į namus užsisakyti ar atsiimti parduotuvėje galima tik didesniuose miestuose.

Amžius – ne rodiklis
I. Lepp pastebi, kad iš esmės neįmanoma išskirti nė vienos visuomenės grupės, kuri pandemijos metu išskirtinai ryškiai vengtų lankytis parduotuvėse. Netiesa ir tai, neva pažeidžiamiausių pensinio amžiaus žmonių vienintelė pramoga yra tiesiog eiti pasižmonėti į prekybos centrą. Apklausos duomenys rodo, kad pensininkai, panašiai kaip ir studentai, kaip tik sąlyginai mažiau apsiperka gyvai.

„Šios dvi visuomenės grupės turi specifinių bruožų. Studentai yra viena plačiausiai IT technologijas išnaudojančių žmonių, tačiau pandemijos metu nebūtinai gyveno atskirai nuo savo šeimų, tad ir buities rūpesčių galėjo patirti mažiau. Tuo tarpu senjorams buvo siūloma savanorių pagalba, jie buvo raginami likti namuose. Tad pernai rudens pabaigoje ir žiemos pradžioje bent kartą per savaitę į parduotuvę nuvykdavo 89 proc. studentų ir 90 proc. pensinio amžiaus žmonių ir tai buvo žemiausias rodiklis tarp visų profesijų bei užsiėmimų“, – teigia I. Lepp.

Tarp dažniausiai apsiperkančių vartotojų antros COVID-19 bangos pradžioje buvo prekybos sektoriaus darbuotojai bei darbininkai – po 95 proc. jų vyko į parduotuvę bent kartą per savaitę. Nuo jų kiek atsiliko bedarbiai (94 proc.) ir vadovai (93 proc.), taip pat biurų darbuotojai ir namų šeimininkės – po 92 proc.

Išleidžia nuo 36 iki 51 eurų
Maistą ir kitas kasdienes prekes internetu daugiau Lietuvos vartotojų pirko pirmojo karantino metu. Bent kartą per savaitę internetu užsakymą balandį pateikė 24 proc. pirkėjų, bent kartą per mėnesį – beveik kas antras (45 proc.).

„Pirmojo karantino metu interneto prekybos pasiektas pikas nebepasikartojo, internetu apsiperkančių pirkėjų srautas pamažu nuslūgo. Prasidėjus antrajam karantinui kartą per savaitę maistą ir kitas prekes į namus užsisakė jau 7 punktais mažiau, arba 17 proc., kartą per mėnesį – kas trečias vartotojas, arba 12 punktų mažiau. Nors mažmeninės prekybos sektorius aktyviai investavo į prekybą internetu ir bandė pritraukti kuo daugiau pirkėjų, šiam pirkimo kanalui nepavyko pakartoti pavasario aukštumų“, – konstatuoja I. Lepp.

Palyginti su pirmąja koronaviruso banga pernai pavasarį, antroje lapkričio pusėje ir gruodžio pradžioje fizinėje parduotuvėje įsigyjamo krepšelio vertė sumažėjo nuo 51 iki 36 eurų, tuo tarpu internetinio krepšelio vertė kaip tik padidėjo 3 eurais iki 37 eurų.

Pasak rinkos tyrimų bendrovės vadovės, tai, kad interneto kanalas surado savo pirkėją yra pozityvus ženklas.

„Apsipirkimo kanalų įvairovė skatina investicijas į naujas modernias technologijas, didina konkurenciją rinkoje ir sukuria vartotojui daugiau patogumo. Pandemija ir griežtas fizinių kontaktų ribojimas tapo savotišku katalizatoriumi daugiau dėmesio skirti alternatyvioms prekybos galimybėms. Nors jos fizinių vietų nenukonkuravo, tačiau savo pirkėją rado ir turi daug potencialo augti ateityje“, – sako ji.

Toliau ima paskolas
„Swedbank“ Vartojimo paskolų ir automobilių finansavimo departamento direktorius Tomas Pulikas komentuoja, kad praėjusių metų pavasarį kilusi pasaulinė pandemija paskatino šalies gyventojus racionaliau planuoti savo finansus, tačiau nesumažino poreikio skolintis didesniems pirkiniams. Banko duomenys rodo, kad vidutinė vartojimo paskolos suma pernai augo, gyventojai nepabūgo pirkti brangesnių automobilių, aktyviai skolinosi nuosavų ir nutolusių saulės elektrinių įsigijimui.

2020 m. bankas šalies gyventojams iš viso suteikė vartojimo paskolų už daugiau nei 77 mln. eurų.

„Nepaisant pernai prasidėjusios pandemijos bei du kartus šalyje įvesto karantino, lietuviai suplanuotų didesnių pirkinių atidėti nebuvo linkę. Tai rodo ir pernelyg nepakitusi vidutinė vartojimo paskolos namams suma, ir ūgtelėjusi vidutinė paskolos suma automobiliui“, – sako T. Pulikas.

Pasak jo, vis dėlto pandemijos akivaizdoje gyventojai savo skolinimosi poreikius vertino atidžiau – išaugusi vidutinė vartojimo paskolos suma sufleruoja, kad buvo mažiau skolinamasi nebūtiniems smulkesniems poreikiams.

Ne tik perka, bet ir remontuoja
Remiantis banko duomenimis, namų atnaujinimui gyventojai praėjusiais metais skolinosi vidutiniškai kiek daugiau nei 10 tūkst. eurų. Vidutinė vartojimo paskola automobiliui siekė apie 6,3 tūkst. eurų, o kitoms vartojimo išlaidoms skirta vartojimo paskola vidutiniškai sudarė 2,3 tūkst. eurų.

Tiesa, kaip pastebi T. Pulikas, nors gyventojai didesniems pirkiniams buvo linkę išleisti daugiau, vėlyvą rudenį ir žiemą skolinimosi apimtys šiek tiek mažėjo.

„Antrasis karantinas vėl užvėrė automobilių turgų, interjero, statybinių prekių parduotuvių duris. Tai apribojo gyventojų galimybes įgyvendinti savo planus, nes tokius pirkinius nemaža dalis gyventojų yra linkę įsigyti prieš tai apžiūrėję juos gyvai parduotuvėje ar turguje“, − komentuoja banko atstovas.

Formuojasi nauji įpročiai
Jei ribotos galimybės patekti į prekybos vietas kai kuriais atvejais sukliudė planuotam namų remontui ar automobilio įsigijimui, tai poreikis vengti nebūtinų vizitų banko padaliniuose paspartino naujų kasdieninės bankininkystės įpročių formavimąsi.

Kaip pastebi T. Pulikas, pastaraisiais metais stebima tendencija, kad šalies gyventojai vis rečiau užsuka į banko padalinius, karantino metu dar labiau sustiprėjo.

„Būtinybė riboti kontaktus norinčius pasiskolinti lėšų „perkėlė“ į skaitmeninę erdvę, kurioje dar iki karantino buvo įdiegtos visos kasdienių finansų valdymo funkcijos. Per praėjusius metus 98–100 proc. vartojimo paskolų sutarčių mūsų banke buvo pasirašytos nuotoliniu būdu interneto banke“, − sako banko gyventojų finansavimo ekspertas.

Į viršų