Susiklosčius sudėtingai situacijai dėl koronaviruso pandemijos ir su tuo susijusių karantino apribojimų, prekybininkai nevengia pasipelnyti iš budrumą praradusių vartotojų. Valstybinė vartotojų teisių apsaugos tarnyba (VVTAT) pastebi, kad šiai dienai sulaukta beveik trečdaliu daugiau vartotojų skundų nei pernai tuo pačiu laikotarpiu.

Negauna užsakytų prekių
Šiuo metu turbūt ne vienam mūsų artimam ar pažįstam žmogui teko susidurti su tam tikrais nemalonumais. Žmonės skundžiasi, kad neatgauna pinigų už atšauktą kelionę, renginį, jog nesėkmingai apsipirko internetinėje parduotuvėje.

„Rūbų parduotuvės puslapyje užsisakiau kelias prekes. Apmokėjimas buvo atliktas iš karto, sumokėjau 55 eurus.

Puslapyje nurodyta, kad pristatymas vykdomas per 1-3 d. d. Į elektroninį paštą gavau patvirtinimą, kad pavedimas atliktas sėkmingai ir kad mano užsakymas gautas ir pradėtas vykdyti. Negavusi siuntos ir jokių kitų žinių, nurodytu pardavėjo el. paštu parašiau paklausimą, kada galiu tikėtis atgauti savo prekes. Atsakymo ir, žinoma, prekių negavau iki šiol“, – savo nuoskauda dalijasi Eglė.

Marija užsakytas prekes gavo, bet nekokybiškas: „Iš užsienyje veikiančios parduotuvės internetu pirkau šešėlių paletę ir gavau – netikrą. Ten visiškai ne tos spalvos ir matosi, kad prekė neoriginali. Tai pat buvau užsakiusi vienokios firmos lūpdažį, bet atsiuntė – visai kitos. Parašiau į tą puslapį laišką, kad grąžintų pinigus, bet abejoju, ar atrašys ir velsis į tą reikalą. Taip praradau 42 eurus.“

Prašo specialistų pagalbos
VVTAT patvirtina, kad šiai dienai sulaukta beveik trečdaliu daugiau vartotojų skundų nei pernai tuo pačiu laikotarpiu. Tarnybos internetiniame puslapyje rašoma, kad reikšmingas vartotojų skundų šuolis ypač pastebimas turizmo ir renginių sektoriuose.

Nuo šių metų pradžios VVTAT sulaukė 2 964 vartotojų skundų, kai 2019 m. tuo pačiu laikotarpiu buvo gauti 2 269 vartotojų skundai. Nors tam tikros tendencijos išliko panašios, vartotojų skundų dėl neįvykusių kultūros ir pramogų renginių sulaukta beveik 3 kartus daugiau, o vartotojų skundų dėl atšauktų kelionių gauta beveik 8 kartus daugiau nei pernai.

Be minimų paslaugų, taip pat pastebėtas beveik du kartus išaugęs vartotojų skundų dėl su sportu ir pomėgiais susijusių paslaugų skaičius, gauti 54 vartotojų skundai (2019 m. tuo pačiu laikotarpiu – 23 vartotojų skundai). Taip pat daugiau nei du kartus išaugo vartotojų skundų dėl viešbučių ir kitų apgyvendinimo paslaugų Lietuvoje – 34 vartotojų skundai (2019 m. tuo pačiu laikotarpiu – 14 vartotojų skundų).

Prekių srityje situacija išliko panaši. Kaip ir ankstesniais metais, daugiausia vartotojų skundų sulaukta dėl avalynės ir drabužių – 596 (2019 m. tuo pačiu laikotarpiu – 479), taip pat dėl elektrotechnikos prekių – 413 (2019 m. tuo pačiu laikotarpiu – 486).

Pažymėtina, kad 2020 metų I ketvirtį reikšmingai išaugo elektroniniu būdu sudarytų sandorių, kurie sudarė 34 proc. visų gautų skundų (2019 m. tuo pačiu laikotarpiu – 26 proc.). Augant elektroninės prekybos naudojimui, VVTAT stebi ir augantį vartotojų nusiskundimų skaičių. Dažniausiai vartotojai kreipiasi dėl iš anksto apmokėtų, tačiau vėluojančių arba visai nepristatomų prekių, gautų ne tų prekių, pardavėjų ribojimo atsisakyti nuotolinės sutarties per 14 dienų ir pardavėjų neteikiamų atsakymų į pretenzijas. Šiuo metu VVTAT nagrinėja daugiau nei 150 tokio pobūdžio vartotojų skundų.

Ragina išlikti budrius
VVTAT primena, kad apsiperkant internetu nesklandumų galima išvengti ir pateikia svarbiausius patarimus, kaip atpažinti nesąžiningą pardavėją.

Visos internetinės parduotuvės privalo nurodyti savo pavadinimą, buveinės adresą, telefono numerį bei el. pašto adresą, kuriais vartotojas galėtų susisiekti su pardavėju. Jei šių duomenų internetinės parduotuvės svetainėje arba socialinio tinklo paskyroje pasigedote, arba pardavėjas susisiekimui pateikė tik kreipimosi formą tiesiogiai interneto svetainėje – nerizikuokite pirkti.

Jei pardavėjas jums nėra žinomas, patikrinkite atsiliepimus apie internetinę parduotuvę specialiose atsiliepimų ir skundų svetainėse. Venkite tikrinti atsiliepimus internetinės parduotuvės svetainėje arba jos socialinio tinklo paskyroje, kadangi šie gali būti netikri.

Jeigu jūs esate raginami kuo skubiau įsigyti prekę, pavyzdžiui, ekrane rodomas tiksintis laikrodis, arba reklamoje naudojami tokie teiginiai kaip „Nelauk, kol bus per vėlu“, „Dar turime!“ ir pan., tokie veiksmai gali turėti agresyvios komercinės veiklos požymių ir šiuo pardavėju geriau nepasikliauti.

Venkite pardavėjų, kurie siūlo produktus, žadančius apsaugoti arba pagydyti nuo Covid-19 infekcijos. Dažniausiai tokiose reklamose pasinaudojama tariamų gydytojų ar medicinos įstaigų rekomendacijomis, naudojami žinomų asmenų vardai bei atvaizdai.

Patikrinkite, ar pardavėjas nurodo informaciją apie parduodamų prekių savybes, sutarties vykdymo sąlygas, prekių pristatymo ir grąžinimo sąlygas bei kt. Ši informacija privalo būti kiekvienos internetinės parduotuvės svetainėje.

Pastebėjote nemažai gramatinių klaidų? Tikėtina, kad užsienyje veikiantis pardavėjas pasinaudojo automatinio vertimo programa ir taip siekia pasipelnyti, todėl nepasikliaukite juo.

Jei jūsų prašoma pateikti asmens duomenis arba atverti nežinomas nuorodas, nerizikuokite pirkti iš šio pardavėjo. Prieš suvesdami mokėjimo kortelės informaciją, įsitikinkite, kad interneto parduotuvė yra saugi – ieškokite spynos simbolio internetinės parduotuvės svetainės adreso pradžioje. Jei pardavėjas suteikia galimybę pinigus sumokėti atsiimant prekes, rekomenduojame rinktis šį atsiskaitymo būdą.

Jei visgi pakliuvote į nesąžiningo pardavėjo žabangas, pirmiausia kuo skubiau kreipkitės į savo banką ir pasiteiraukite dėl pinigų susigrąžinimo galimybės bei kitų priemonių, padėsiančių apsaugoti jūsų duomenis. Taip pat kreipkitės raštu į pardavėją ir nurodykite savo reikalavimą.

Jei per 14 kalendorinių dienų pardavėjo atsakymo nesulauksite, arba gautas atsakymas jūsų netenkins, jūs turite teisę kreiptis į Valstybinę vartotojų teisių apsaugos tarnybą dėl ginčo sprendimo alternatyvia (ne teismo) ginčų nagrinėjimo tvarka. Jei pardavėjas registruotas kitoje Europos Sąjungos šalyje, Norvegijoje, Islandijoje ar Jungtinėje Karalystėje, nemokamos pagalbos galite kreiptis į Europos vartotojų centrą Lietuvoje.

Į viršų