Šiaulių miesto savivaldybės vadovai priėmė naują sprendimą dėl daugiabučių namų laiptinių valymo. Kaip žinoma, Sveikatos apsaugos ministerija (SAM) yra išleidusi rekomendacijas dėl bendrųjų patalpų valymo ir dezinfekavimo, tačiau dažnai jų yra nepaisoma. Šiaulių miesto savivaldybės administracijos direktoriaus įsakymu šios rekomendacijos tapo privalomos. Toks įsakymas papiktino kai kurių daugiabučių gyventojus ir daugiabučių namų bendrijų pirmininkus.

Rekomendacijos tapo privalomos
Dėl besikeičiančios epidemiologinės situacijos, kurią kelia koronaviruso paplitimo grėsmė, daugiabučius administruojančioms įmonėms, šių namų butų ir kitų patalpų savininkų bendrijų pirmininkams, jungtinės veiklos sutarties pagrindu veikiantiems asmenims rekomenduojama organizuoti bendrojo naudojimo patalpų valymą drėgnuoju būdu, periodiškai dezinfekuoti dažniausiai liečiamas vietas – durų rankenas, telefonspynių ir liftų mygtukus, laiptinių turėklus. Tai raginami daryti ir daugiabučių gyventojai bei kitų patalpų savininkai ir naudotojai.

Pagal Sveikatos apsaugos ministerijos išplatintas rekomendacijas, aplinkai valyti ir dezinfekuoti rekomenduojama naudoti 0,1 proc. natrio hipochloritą (skiesti santykiu 1:50, jeigu naudojamas buitinis baliklis, kurio pradinė koncentracija yra 5 proc.). Paviršius, kuriuos gali sugadinti natrio hipochloritas, reikia valyti 70 proc. koncentracijos etanoliu. Prieš naudojant dezinfekcines medžiagas, būtina kiekvieną paviršių nuvalyti neutraliu plovikliu.

Panaudotas valymo ar dezinfekavimo priemones po kiekvieno valymo reikia išmesti kaip užterštas atliekas, o daugkartinio naudojimo valymo priemonės turi būti dezinfekuojamos papildomai.

Svarbu neužmiršti užtikrinti dezinfekavimo procedūras atliekančių žmonių apsaugos, turėti tinkamas darbo ir saugos priemones. Gyventojai, nusprendę patys nedezinfekuoti patalpų, gali kreiptis į savo administratorius dėl paslaugos teikimo.

Merui 8–14 eurų atrodo nedaug
Šiaulių miesto savivaldybės administracijos direktoriaus įsakymu šios rekomendacijos tapo privalomos. Pirmadienį vykusioje nuotolinėje spaudos konferencijoje administracijos direktorius Antanas Bartulis kalbėjo, kad buvo išanalizuoti visi bendrųjų patalpų valymą ir dezinfekavimą reglamentuojantys teisės aktai, ministro rekomendacijos karantino laikotarpiui. Remdamasis šiais dokumentais, administracijos direktorius išleido įsakymą dėl bendrojo naudojimo patalpų valymo daugiabučiuose namuose, kuriame nurodyti reikalavimai laiptinių valymui. Primenama, kad tai yra namų savininkų bendrijų, administruojančių bendrovių pareiga.

Pasak A. Bartulio, jei papildomam valymui trūksta lėšų, galima naudoti namo kaupiamąjį fondą. Savivaldybė nuo šios savaitės pradės vykdyti laiptinių valymo priežiūros kontrolę. Jei laiptinė nėra valoma ar tai daroma netinkamai, gyventojai gali skambinti numeriu 1863. Bus vykdomos ir planinės patikros.

Šiaulių miesto meras Artūras Visockas antrino, kad tai yra visos Lietuvos problema, nes teisės aktuose įtvirtinta tik rekomendacija, o ne privalomas įpareigojimas laiptines plauti 2 kartus per savaitę. Kadangi prievolės nėra, dauguma patalpų prižiūrėtojų tai daro tik vieną kartą. Jis taip pat pridūrė, kad laiptinių švara yra gyventojų rankose, nes tai yra jų privatus bendras turtas, kurį jie patys turi prižiūrėti, t. y. reikalauti, kad tam pasamdyti administratoriai ar bendrijų vadovai užtikrintų tinkamą priežiūrą. Jis pabrėžė, kad, turimais duomenimis, laiptinės profesionalus valymas 2 kartus per savaitę vienam butui kainuotų 8–14 eurų per mėnesį. Daugelyje daugiabučių laiptinių valymo paslaugos atliekamos bent 1 kartą per savaitę, tad belieka užsakyti 1 papildomą valymą ir tokiu atveju šios paslaugos kainuotų dar mažiau.
„Manau, kad šiuo ekstremaliu metu, kai yra kilęs pavojus žmonių sveikatai ar net gyvybei, keli ar keliolika eurų nėra ypač dideli kaštai“, – akcentavo Šiaulių meras A. Visockas.

Įsitikinęs savo teisumu A.Visockas net surengė trumpą šiauliečių apklausą socialiniuose tinkluose. Apklausos duomenimis, du trečdaliai dalyvių pasisakė, kad papildomas valymas turi būti vykdomas ne miesto, o pačių gyventojų lėšomis.

Kaip skelbiama Savivaldybės interneto svetainėje, kelių valandų apklausoje savo nuomonę pareiškę šiauliečiai tik patvirtino Savivaldybės mero ir administracijos direktoriaus  išsakytus teiginius, kad kokybiškas laiptinių valymas bent du kartus per savaitę neturėtų tapti papildoma našta viso miesto biudžetui.

„Džiaugiuosi, kad šiauliečiai supranta, jog viešaisiais pinigais neturėtų būti perkamos valymo paslaugos privačioms patalpoms. Daugiabučių namų  bendrojo naudojimo patalpos turi savo savininkus, jie ir privalo pasirūpinti savo ir bendraturčių saugumu. Miesto biudžeto lėšos turi tarnauti kitoms svarbioms miesto reikmėms“,  – vertindamas apklausos dalyvių poziciją, komentavo A. Visockas.

Įsakymą vertina nepalankiai
Šiaulių daugiabučių namų savininkų bendrijų asociacijos prezidentė Virginija Remeikienė „Šiaulių naujienoms“ sakė netikinti tokiais apklausos rezultatais. Jos teigimu, yra kaip tik priešingai: tiek daugiabučių namų gyventojai, tiek bendrijų pirmininkai yra pasipiktinę tokiu Savivaldybės vadovų veiksmu.

„Mes esame pakraupę. Nesuprantu, ką sau galvoja meras ir administracijos direktorius. Jie visą atsakomybę nusiima nuo savęs ir ją užkrauna ant gyventojų pečių. Tai aukščiausio laipsnio nesąmonė“, – piktinosi V. Remeikienė.

Ji sako per dieną sulaukianti daugybės gyventojų ir pirmininkų skambučių: „Telefonas nenustoja skambėjęs, visi klausia ką dabar daryti. Sakau, kad nežinau, skambinsiu į Lietuvos būsto rūmus, Juozui Imbrasui, nes Savivaldybė čia tikrai kažkokią nesąmonę sugalvojo.“

Asociacijos prezidentės teigimu, dabar laiptinės yra valomos ir dezinfekuojamos kartą per savaitę, o gyventojai patys savo noru dar kelis kartus dezinfekuoja dažniau liečiamus paviršius. Anot jos, visos taisyklės, kaip tai reikia atlikti teisingai, yra pakabintos skelbimų lentose, todėl ji niekaip negali suprasti, kodėl Savivaldybė nusprendė čia įsikišti: „Meras, matyt, automatiškai bando sunaikinti bendrijas tokiu būdu.“

Pašnekovė sako, kad miesto administracijos siūlymas papildomam valymui naudoti namo kaupiamąjį fondą yra nieko vertas: „Teigiama, kad papildomas valymas vienam butui kainuos 8–14 eurų, bet mokesčiai skaičiuojami nuo kvadratūros, ne nuo buto. Antra – kaupimo fondo tu negali judinti pagal įstatymą, tik patys gyventojai gali tam duoti pritarimą, o dabar sušaukti susirinkimo, juk negalime. Tai kaip mums reikia dirbti?“

Pirmininkei net baisu pagalvoti, kaip už papildomą valymą reikės prašyti pinigų iš ir taip mažas pensijas gaunančių senjorų, dėl karantino darbų netekusių žmonių: „Mano pačios marti yra vaiko priežiūros atostogose, tai gaus apie 200 eurų per mėnesį. Kaip šeimai su dviem vaikais reikės išgyventi? Sūnus gauna dar atlyginimą, bet yra ir paskolos paimtos. Ar apie tai pagalvoja kas nors? Ar mūsų meras galvoja tik apie savo prestižą?“

V. Remeikienei pasipiktinimą kelia ir tai, kad nei Sveikatos apsaugos ministerija, nei sveikatos apsaugos ministras, nei premjeras tų rekomendacijų nepavertė privalomomis, o Šiaulių miesto savivaldybė, kaip jai atrodo, sugalvojo iššokti aukščiau bambos.

„Matau tik vieną Savivaldybės tikslą sunaikinti bendrijas ir atiduoti jas administratoriui. Aplinkos ministerija tai jau daro su bandomu prakišti daugiabučių namų įstatymu, dabar prisideda ir mūsų Savivaldybės galvos“, – kalbėjo asociacijos prezidentė.

Į viršų