Dalis Šiaulių miesto mokyklų pripažintos sveikatą stiprinančiomis – jose, pasitelkiant mokyklos bendruomenę ir socialinius partnerius, ugdomi mokinių sveikos gyvensenos įgūdžiai, kuriama mokyklos bendruomenės sveikatai palanki fizinė ir psichosocialinė aplinka. Šiaulių miesto savivaldybės Visuomenės sveikatos biuras į regioninę metodinę-praktinę konferenciją „Kurkime ateities sveikos ir aktyvios gyvensenos mokyklą“ subūrė visus besidominčius vaikų sveiktos stiprinimo galimybėmis.

Sveikos gyvensenos įgūdžiai – nuo mažens
„Žmonių požiūris į sveikatą formuojasi vaikystėje, todėl svarbu, kad sveikos gyvensenos įgūdžiai būtų diegiami nuo pat mažumės. Sveikatos stiprinimas turi būti suprantamas kaip persipynęs sveikatos ugdymo, ligų profilaktikos ir sveikatos saugos veiksmų derinys. Sveikatos ugdymo procesas trunka visą gyvenimą, tačiau jis ypač prasmingas vaikystėje ir paauglystėje, kai žmogus auga, bręsta, įgyja gebėjimą rūpintis savimi, savo sveikata. Šia konferencija mes siekiame  sveikatos ir švietimo sektorių sinergijos ugdant vaikų sveikos gyvensenos įgūdžius“, – taip konferencijos tikslą pristatė Šiaulių miesto savivaldybės Visuomenės sveikatos biuro direktorė Henrieta Garbenienė.

Konferencijoje dalyvavo regiono visuomenės sveikatos specialistai, vykdantys sveikatos priežiūrą mokyklose, švietimo įstaigų bendruomenės nariai. „Visose srityse yra labai svarbus tarpinstitucinis bendradarbiavimas, o ypač stiprinant vaikų sveikatą. Čia didelį vaidmenį atlieka švietimo ir sveikatos sektoriai. Puikus vaikų sveikatos stiprinimo modelis yra sveikatą stiprinanti mokykla. Šios mokyklos, pradedant ikimokyklinio ugdymo įstaigomis ir baigiant universitetais, siūlo bendruomenėms kurti sąlygas, kuriomis atsiskleistų sveikatos ir gerovės skatinimo iniciatyvos. Sveikatą stiprinančios mokyklos ieško galimybių, kaip sveikesnio gyvenimo pasirinkimą padaryti lengvesniu pasirinkimu, stiprina vaikų ir mokytojų sveikatą, kuria sveikatą stiprinančią darbo ir mokymosi aplinką, įtraukia tėvus ir visą bendruomenę į bendrą veiklą, keičia ugdymo įstaigos bendruomenės bendradarbiavimą su visuomenės sveikatos priežiūros specialistu, vykdančiu sveikatos priežiūrą mokykloje“, – teigė Biuro Vaikų ir jaunimo sveikatos priežiūros skyriaus vedėja Renata Jarašūnienė.

Šiuo metu Šiaulių mieste yra 22 sveikatą stiprinančios mokyklos: po 11 bendrojo ugdymo mokyklų ir ikimokyklinio ugdymo įstaigų. „Džiaugiamės, kad artimiausiu metu jų gretas papildys dar 13 ugdymo įstaigų, kurios yra pateikusios sveikatos stiprinančias programas Nacionalinio sveikatą stiprinančių mokyklų tinklo veiklos koordinavimo komisijai ir siekia sveikatos stiprinančios mokyklos arba aktyvios mokyklos, skatinančios fizinį aktyvumą, vardų“, – teigė R. Jarašūnienė.

Iškeltos problemos, padėkota už motyvuotą darbą
Konferencijos pirmojoje dalyje analizuotos probleminės sritys: sveikatą stiprinančių mokyklų tinklas Lietuvoje, sveikos ir subalansuotos mitybos skatinimas, vaikų mitybos įpročių formavimas, fizinio aktyvumo skatinimas, psichikos sveikatos ir psichologinės gerovės stiprinimas, netradiciniai sveikatos ugdymo metodai ir jų taikymas praktikoje, pozityvios ir motyvuojančios aplinkos kūrimas ugdymo įstaigose. Numatytoms probleminėms sritims aptarti ir pasidalinti gerąja patirtimi stiprinant vaikų sveikatą susirinko beveik 200 dalyvių: Lietuvos Respublikos sveikatos apsaugos ministerijos, Švietimo mokslo ir sporto ministerijos, Sveikatos mokymų ir ligų prevencijos centro, Šiaulių miesto savivaldybės administracijos atstovai, Šiaulių regiono visuomenės sveikatos specialistai, vykdantys sveikatos priežiūrą mokyklose, švietimo įstaigų bendruomenės nariai.

Konferencijoje padėkota 18 pedagogų bei visuomenės sveikatos specialistų, kurie aktyviai vykdo sveikatos stiprinimo veiklas, už kūrybišką metodinių inovacijų diegimą, rezultatyvų darbą ugdymo įstaigose sveikatinimo srityje bei aktyvią ir įkvepiančią veiklą, neišsenkančią energiją įtraukiant bendruomenę į sveikos gyvensenos veiklas. Šiaulių miesto savivaldybės visuomenės sveikatos biuro padėkas ir atminimo dovanas įteikė Nacionalinio sveikatą stiprinančių mokyklų tinklo ir aktyvių mokyklų veiklos koordinavimo komisijos pirmininkė, Lietuvos Respublikos sveikatos apsaugos ministerijos Visuomenės sveikatos departamento Sveikatos saugos skyriaus vedėja Rita Sketerskienė kartu su Šiaulių miesto savivaldybės mero pavaduotoju Egidijumi Elijošiumi.

Dalytasi praktine patirtimi
Antra konferencijos dalis buvo skirta praktiniams pranešimams, kuomet Šiaulių miesto ugdymo įstaigų pedagogai, psichologai, socialiniai pedagogai bei biuro visuomenės sveikatos specialistai dalijosi gerąja patirtimi, pateikdami informaciją ir pavyzdžius apie vaikų sveikatos stiprinimo veiklas.   

Pirmojoje sekcijoje „Vaikų mitybos įpročių formavimas“ aptarti metodai ir būdai, įtraukiantys vaikus į mokymus apie sveikatai palankią mitybą, įvardyti metodai, kuomet vaikai patys gali savarankiškai gaminti, ragauti maisto produktus (ypač dar neragautus skonius), eksperimentuoti. Šiuolaikiniams vaikams sveikatinimo metodai turi būti įdomūs, todėl ugdymo procese yra integruojamos išmaniosios technologijos, tokios kaip planšetiniai kompiuteriai, robotukai ir kt. Didžiulį susidomėjimą sukėlė progimnazijos gamybos vedėjos pristatyti sveikatai palankūs vaikams patiekalai, ypatingą dėmesį skiriant jų skoniui ir estetikai.

Sekcijoje „Mažais žingsneliais sveikatos link (netradiciniai ugdymo metodai)“ pranešėjai pasidalijo kūrybiniais ir išradingais metodais: į netradicinius sveikatinimo metodus aktyviai įsitraukia ugdytinių tėvai, o patys veiksmingiausi metodai ir veiklos yra tos, į kurių organizavimą, vykdymą ir rezultatų stebėjimą įtraukiami patys vaikai (daržovių sodinimas, derliaus nuėmimas, patiekalų gaminimas, vaistinių žolelių rinkimas ir džiovinimas, įvairių priemonių panaudojimas netradicinėse aktyviose veiklose ir pan.).

Dar viena aktuali probleminė sritis – judėjimas, analizuota ketvirtojoje sekcijoje „Judėjimo svarba vaiko sveikatai“. Sekcijos dalyviai pasidalino gerąja patirtimi apie fizinio aktyvumo skatinimą ugdymo įstaigose: akcentuota judėjimo nauda augančio vaiko organizmui ir fizinio krūvio stokos neigiami padariniai, pristatytos originalios idėjos, kaip išnaudoti paprastas priemones fiziniam aktyvumui, kaip išnaudoti erdves, esančias ugdymo įstaigose ir už jų ribų. Dalyviams buvo puiki galimybė pasisemti naujų idėjų, kurias galės pritaikyti savo darbe.

Dėmesys emocinei sveikatai
Pasidalyta patirtimi apie ikimokyklinio amžiaus vaikų elgesio ir emocijų pokyčių valdymą adaptacijos laikotarpiu, jausmų ir emocijų ugdymą per žaidimus, pasakų skaitymą, metodus, stiprinančius emocinę sveikatą pradinėje mokykloje, pademonstruotos aktualios ir įdomios priemonės, skirtos darbui su vaikais, ugdant jų emocinę sveikatą. Pedagogai savo pranešimuose išsamiai bei vaizdžiai iliustravo vykdomas veiklas, įgytą patirtį gerinant bei kuriant emociškai saugią socialinę aplinką, kurioje puikiai ir išradingai dalyvauja ne tik ugdytiniai, bet ir jų tėvai.

Akcentuojama, kad pristatytomis veiklomis siekiama ne tik kurti teigiamą mikroklimatą ugdymo įstaigoje, tačiau, tuo pačiu gerinti ir komunikavimo bei bendradarbiavimo įgūdžius vaikų su tėvais, bet ir tėvų komunikavimą tarpusavyje ir su ugdymo įstaigos bendruomene.

„Kiekvienos visuomenės svarbiausias uždavinys yra užtikrinti sveiką vaikų gyvenimo pradžią ir jo tolesnį vystymąsi sudarant tam palankią aplinką. Tam reikalinga sistema, kuri ne tik suteiktų žinių, bet ir formuotų teigiamas nuostatas, gebėjimus bei įpročius. Už tai atsakingi mes visi: mokytojai, tėvai, visuomenės sveikatos specialistai, politikai ir kiti sektoriai“, – konferenciją apibendrino H. Garbenienė.

2019 12 04 2

Konferencija „Kurkime ateities sveikos ir aktyvios gyvensenos mokyklą“ subūrė didžiulį švietimo ir sveikatos sektorių specialistų būrį.
Renatos JARAŠŪNIENĖS nuotr.

Į viršų