Šį savaitgalį socialinius tinklus užplūdo lietuvių pranešimai apie telefoninius sukčius. Daugelis, radę ne vieną praleistą skambutį iš nežinomo numerio, stengėsi suieškoti, iš kokios šalies jiems skambinta. Paaiškėjo, kad praleisti skambučiai buvo iš Mozambiko, o sukčiai tokiu būdu siekė  išvilioti žmonių pinigus. Didieji Lietuvos mobiliojo ryšio operatoriai, pastebėjus tokį praleistą skambutį, pataria jokiu būdu neskambinti atgal, nes tai gali padidinti jūsų sąskaitą. Taip pat teigė, jog sukčių skambučių, skambinusių numeriais iš Mozambiko, sulaukę ir jiems perskambinę Lietuvos gyventojai nuostolių nepatirs.

Nenukentėjo nė vienas šios kompanijos klientas
Lietuvos telekomunikacijų bendrovės atstovo spaudai Audriaus Stasiulaičio išplatintame viešųjų ryšių pranešime buvo rašoma, kad masinius skambučius iš Mozambiko numerių ši Lietuvos telekomunikacijų bendrovė kartu su partneriais užfiksavo dar penktadienį ryte, o šiuos numerius iškart užblokavo. Todėl nuo jų nenukentėjo nė vienas šios kompanijos klientas.

„Net jei mūsų klientai bandė jiems atskambinti, to padaryti jiems nepavyko ir jokie pinigai nuo jų sąskaitų nebuvo nuskaičiuoti. Ši ataka savaitgalį vyko ne tik Lietuvoje, bet ir Airijoje. Sulaukę praleisto skambučio iš nežinomo tarptautinio numerio žmonės neturėtų skubėti jiems perskambinti – pirmiausia vertėtų pasidomėti, kokios šalies tai numeris. Jei toje šalyje jokių draugų ar pažįstamų neturite, apie įtartinus skambučius galite pranešti savo mobiliojo ryšio operatoriui“, – teigė vienos Lietuvos telekomunikacijų bendrovės tarptautinio verslo vadovas Darius Meizeraitis.

Tokia sukčiavimo schema yra viena iš populiariausių, pasaulyje žinoma „Wangiri“ pavadinimu. Šis žodis japonų kalboje reiškia „vienas signalas“. Sukčiai organizuoja robotizuotus skambučius atsitiktiniais numeriais ir, sulaukus šaukimo, po vieno signalo atjungia skambinimą. Radę praleistą skambutį žmonės dažnai juo perskambina, būtent šiuo įpročiu ir siekia pasinaudoti sukčiai, kurie už kiekvieną perskambinimą gauna tam tikrą sumą pinigų. Paprastai ji skaičiuojama vos centais.

Nors žmonių nuostoliai šiuo atveju nebūtų labai dideli, sukčiai siekia užsidirbti vykdydami masines „švyturėlių“ atakas: įdarbinę specialias programas, jie per valandą sugeba įvykdyti dešimtis tūkstančių skambučių atsitiktiniais numeriais. Taigi jei bent keli procentai žmonių jiems atskambina, sukčių pajamos gali siekti kelis ar keliolika tūkstančių eurų. Skambučiai atliekami naudojant Mozambiko šalies telefono numerius, dar nereiškia, kad būtent iš šios šalies atakos ir yra vykdomos, tokius numerius sukčiai gali nusipirkti ar išsinuomoti ir kitose šalyse.

Ši Lietuvos telekomunikacijų bendrovė siekdama apsaugoti žmones nuo neplanuotų išlaidų, blokuoja išeinančius skambučius į sukčių telefonus, tačiau įeinantys skambučiai nėra blokuojami.

Jei skambina iš egzotiškų šalių, reikia įsitikinti, ar yra saugu perskambinti
Kitos Lietuvos telekomunikacijų bendrovės korporacinės komunikacijos direktorius Andrius Baranauskas taip pat teigė, jog nė vienas jų klientas nenukentėjo, nes yra užblokavę visus skambučius į Mozambiką.

„Sukčiai skambina atsitiktiniais numeriais ir tikisi, kad jūs perskambinsite. Jei atsiliepsite ar praleisite skambutį, tai jums nieko nekainuos, o jei perskambinsite, tada tas skambutis bus kažkiek apmokestintas. Mes ribojame galimybę jiems perskambinti, todėl ir nukentėjusiųjų nėra. Taip pat mes blokuojame skambučius į tas šalis, kuriose sukčiavimo lygis yra aukštas. Mes saugome savo klientus, kad jie negalėtų pakliūti į sukčių žabangas. O tokių bandymų perskambinti – būta. Gali atsitikti, kad visai netyčia bus paskambinta, todėl saugome savo klientus, kad jiems nebūtų galimybės paskambinti į Mozambiką.

Kiekvienas klientas, matydamas skambutį iš nepažįstamo asmens, kai skambinusiojo numeris yra ne su lietuvišku kodu, supranta, kad atskambinimas atgal bus į užsienio šalį. O tokie skambučiai visada yra apmokestinami didesniu tarifu. Klientams rekomenduojame gerai pagalvoti, kai randa praleistą skambutį, ar reikia perskambinti. Jei mato, kad skambinta buvo iš užsienio šalies, pagalvoti, ar toje šalyje turi bendrų verslo interesų, ar toje šalyje turi artimųjų ar draugų. Galima suabejoti, jei skambina, pavyzdžiui, iš tokių šalių kaip Baltarusija, Lenkija, Latvija, Didžioji Britanija, kur yra populiarios skambučių kryptys. Tačiau jei skambina iš egzotiškų šalių, žmogus turi tikrai įsitikinti, ar yra saugu perskambinti“, – pasakojo kitos Lietuvos telekomunikacijų bendrovės korporacinės komunikacijos direktorius A. Baranauskas.

„Keli tūkstančiai mūsų klientų nukentėjo nuo apgaulingų skambučių“
Kitos Lietuvos telekomunikacijų bendrovės atstovas spaudai Antanas Bubnelis dienraščiui „Šiaulių naujienos“ teigė, jog šį savaitgalį įvyko telefoninių sukčių ataka prieš nemažą dalį Lietuvoje esančių klientų. O šios Lietuvos telekomunikacijų bendrovės net keli tūkstančiai klientų  nukentėjo nuo telefoninių sukčių.  

„Buvo skambinama tiek mūsų klientams, tiek kitų mobiliojo ryšio operatorių klientams. Tokio tipo atakos nėra labai kažkuo naujos. Jos vyksta ne vienerius metus ir tikriausiai ne 10 metų. Šių atakų tikslas yra išprovokuoti klientus, paskambinti padidinto tarifo ar tarptautiniu skambučiu. Tai reiškia, kad skambinusysis padaro trumpą skambutį ir tada dalis klientų ar dauguma klientų atskambina į tokio tipo skambučius. Taip būna daroma ir kitais būdais. Pavyzdžiui, telefoną užkrečia virusu ir tada klientas pats iki galo nesuprasdamas paskambina tuo padidinto tarifo numeriu. Todėl klientams reikia būti labai gudriems ir stebėti, kur jie skambina. Tokių atakų nutinka ir mobiliojo ryšio operatoriai deda visas pastangas, kad tų atakų būtų kuo mažiau, kad klientai nenukentėtų arba nukentėtų kuo mažiau. 100 proc.

panaikinti telefoninių sukčių atakas yra neįmanoma, nes sukčiai yra išradingi, jie iš to uždirba, todėl jie ieško būdų, kaip apeiti įvairius kontrolės mechanizmus. Mes savo tinkle turime kontrolės mechanizmus, užblokavome numerius, iš kurių ir buvo daroma ataka. Klientai šiuo metu yra saugūs, net jeigu ir bandytų jiems skambinti, nepavyktų prisiskambinti. Tokio tipo atakos jau yra buvusios, todėl manau, kad jų dar bus. Todėl klientai turėtų būti budrūs. Šį savaitgalį keli tūkstančiai mūsų klientų nukentėjo nuo apgaulingų skambučių, tačiau dėl to papildomų išlaidų jie nepatirs. Jeigu klientai įtaria, kad galėjo paskambinti sukčiams ar paprasčiausiai nesupranta telefono numerio, rekomenduoju jiems susisiekti su mūsų specialistais, kurie suteiks visą reikiamą informaciją. Jei klientai galvoja, kad neteisingai nuo jų telefono sąskaitos nuskaičiuota suma, bandysime susitarti ir ieškoti kompromiso“, – pasakojo kitos Lietuvos telekomunikacijų bendrovės atstovas spaudai A. Bubnelis.

Į viršų