facebookgoogle twitter instagram youtube krepselis

darbo laikas

telefono nr el pastas

Šiauliečiai jau, ko gero, spėjo ir primiršti prieš porą metų mieste skandalingai neįvykusį styginio transporto projektą. Tačiau jo autoriai ir vėl priminė apie save: Šiaulių universiteto bibliotekoje apie 20 žmonių susirinko paklausyti „Skyway“ projekto pristatymo, kurio mintis – ko Šiauliai neteko, išvarę iš miesto „inovatyvius investuotojus“.

Stygininkai „nusėdo“ Baltarusijoje
Per porą valandų styginio transporto išradėjui akademikui Anatolijui Junickiui atstovavęs buvęs Talino vicemeras Vladimiras Maslovas bandė atskleisti šiauliečiams, ko miestas neteko prieš porą metų atsisakęs styginio transporto projekto.

Pats akademikas pristatyme nedalyvavo. Ko gero, dėl to, kad Lietuvos generalinės prokuratūros, Finansinių nusikaltimų tyrimo tarnybos (FNTT) atliekamame tyrime dėl sukčiavimo, neteisėto vertimosi ūkine, komercine, finansine veikla ir nusikalstamu būdu įgytų pinigų legalizavimo A. Junickis įgijo įtariamojo statusą.

„Skyway“ atstovai įtikinėjo, jog kitais metais Australija greičiausiai bus ta šalis, kuri pirmoji nuties stygas naujam transportui, nes ten jau yra preliminarūs susitarimai. Ir tai bus nebe bandomoji linija, o reali. Taip pat priminė, kad šiemet gegužę Baltarusija išdavė leidimą netoli Minsko kurti bandymų parką. Prieš gerą savaitę ten buvo paleista kilometro ilgio bandomoji linija, kurią planuojama pailginti iki 16 km. Miestui skirta dvivietė transporto priemonė stygomis pasiekė 60 km/val. greitį.

Atvyko per anksti?
„Manau, kad jie atvyko kiek per anksti, dar neturi kažko realiai parodyti. Jiems reikėjo atvykti pavasarį, kai turės jau sertifikuotą produktą. Dabar nieko naujo neišgirdome“, – sakė pristatyme dalyvavęs miesto Tarybos narys J. Sartauskas.

Politikas mano, kad visi išradimai sunkiai skinasi kelią.

„Jei turi finansavimą – kodėl gi ne, tačiau žmonės į raginimus investuoti turėtų žiūrėti atsargiai. Reikia gerai įsivertinti“, – perspėjo J. Sartauskas.

Buvęs meras patikino, kad jį „Skyway“ projektas domina kaip oro kelių transporto verslo rūšis, kuri gali turėti pranašumo prieš transportą ant žemės. Jis prisipažino, kad reklaminiuose filmukuose viskas atrodo gražiai, tačiau realybė neaiški.

Anot J. Sartausko, bet kokiu atveju „dangaus traukiniai“ perspektyvą turi tankiai gyvenamose teritorijose, kur susisiekti reikia dideliais atstumais, kaip, pavyzdžiui, Australijoje, Kinijoje. Jis spėja, kad styginio transporto kūrėjams pavykus įkurti laboratoriją, testuoti savo produktą, pasaulis jais gali ir patikėti.

Šiauliams žadėjo fantastiškas investicijas
Dar 2014 m. rudenį Šiaulių miesto savivaldybėje su „Rail Skyway Systems Ltd“ bendrove buvo pasirašyta sutartis. Miesto Tarybai pritarus, buvo numatyta šalia oro uosto 99 metams išnuomoti 30 hektarų ploto žemės sklypą, kur įmonė planavo statyti styginio transporto laboratoriją ir bandomąją trasą, kuri turėjo driektis beveik iki Joniškio. Pasirašius sutartį investuotojai pervedė Savivaldybei vieną milijoną litų.

Šio transporto išradėjas ir konstruktorius A. Junickis susitikimuose pasakojo, jog styginis transportas – tai ant tam tikrų kolonų ištempta styga, ant kurios važiuoja tam tikra transporto priemonė. Išradėjas tikino, kad šis transportas itin ekologiškas ir ekonomiškas – net 9 kartus pigesnis už geležinkelio transportą. Pristatymuose žmonės buvo stebinami, kad styginis greitaeigis transportas gali išvystyti iki 500 km/val. greitį, krovininis transportas – iki 160 km/val., o miesto transportas – iki 120 km/val. greitį, tačiau kartu jis yra itin tylus.

Pradėti naują transporto erą styginio transporto kūrėjams trukdė tai, kad naujovė nėra sertifikuota, todėl reikėjo įrengti laboratoriją ir bandomąsias trasas, kur būtų galima tobulinti ir išbandyti šį stebuklą. Tam neva ir buvo pasirinkti Šiauliai. Inovatyvūs verslininkai žadėjo, kad Šiauliuose investuos 206 mln. Eur ir per trejus metus sukurs ne mažiau kaip 500 darbo vietų.

Finansinės machinacijos ir šnipinėjimas?
A. Junickis aiškino, kad jis negali šio projekto įgyvendinti Rusijoje, nes styginis transportas sudarytų didelę konkurenciją geležinkeliui. Kadangi ši transporto rūšis yra valstybės monopolis, jam tėvynėje visaip trukdoma veikti.

Didelis viešas skepticizmas ir kritika patraukė teisėsaugininkų ir politikų dėmesį. A. Junickis ir jo bendrovė buvo įtariama neteisėtos finansinės piramidės kūrimu, nes žmonėms buvo siūloma įsigyti akcijų ir taip sunešti bendrovei pinigų.

Aukščiausi valdžios atstovai ėmė įtarti, kad Rusijos mokslininkas skverbiasi į teritoriją šalia oro uosto, kuriame veikia NATO misija, dėl galimo šnipinėjimo. Premjeras Algirdas Butkevičius tuometiniam Šiaulių miesto merui Justinui Sartauskui rekomendavo nutraukti sutartį, nes buvo gauta slapta pažyma su tam tikromis įžvalgomis, kad rusų kapitalo įmonės steigimas Šiaulių karinio aerodromo pašonėje gali grėsti nacionaliniam saugumui.

O Prezidentė net inicijavo įstatymo pataisą, kuri numatė, kad potencialūs užsienio investuotojai, norintys įsikurti šalia strateginių valstybės objektų, turi būti įvertinti nacionalinio saugumo atžvilgiu.

Savivaldybė sutartį su „Rail Skyway Systems Ltd“ nutraukė ir įmonei grąžino milijoną.

Į viršų