facebookgoogle twitter instagram youtube krepselis

darbo laikas

telefono nr el pastas

Lina JUREVIČIŪTĖ
Didžiosios metų šventės – garsus kąsnelis prekybininkams. Mirksinčiomis lemputėmis ir Kalėdų Seniais vitrinas papuošę prekybininkai vilioja klientus į parduotuves ir organizuoja įvairias akcijas, kad tik pas juos žmonės pirktų dovanėles savo artimiesiems. Tiems, kurie šiemet  kalėdinių dovanų ieškos internetinėse parduotuvėse, vartotojų teisių gynėjai primena, kad pirkdami elektroninėje erdvėje vartotojai turi daugiau teisių nei pirkdami įprastoje parduotuvėje, nes įsigyjamų daiktų jie negali nuodugniai apžiūrėti.
Sunkmetis verčia ieškoti alternatyvų
 
Artėjant Kalėdoms šiauliečiai kaip ir kiti šalies gyventojai jau dairosi kalėdinių dovanų savo artimiesiems. Ne paslaptis, kad sunkmetis kai kam gali gerokai pakoreguoti kalėdinių dovanų maišą, todėl drąsesni ir patiklesni pigesnių kalėdinių dovanėlių gali ieškoti internetinėse parduotuvėse. Juk tokių parduotuvių išlaikymo sąnaudos, kaip ir pati parduotuvė – virtualios. Todėl  tikėtina, kad ir prekę čia galima įsigyti pigiau. 
 
Vartotojų teisių gynėjai primena, kad pirkdami elektroninėje erdvėje vartotojai turi tokias pačias teises kaip pirkdami įprastoje parduotuvėje, tačiau gali reikalauti ir daugiau. Taip yra todėl, kad įsigydamas prekę žmogus negali jos nuodugniai ištyrinėti. Šios teisės galioja ne tik perkant prekes internetu, bet ir įsigyjant jas iš katalogų, televizijos parduotuvių ar užsakant telefonu. 
 
Perkant internetu svarbu žinoti keletą dalykų
 
Valstybinės vartotojų teisių apsaugos tarnybos atstovas Vitas Jonas Ūsas „Šiaulių naujienoms” pažymėjo, kad pirkdami prekes ar paslaugas internetu žmonės turėtų žinoti keletą dalykų. 
 
„Būtina žinoti, kad pardavėjas iki prekės ar paslaugos užsakymo privalo pirkėjui pateikti tinkamą, išsamią, būtiną ir neklaidinančią informaciją, kurioje privalo būti duomenys apie užsakymo sąlygas. Vartotojui privaloma nurodyti: duomenis apie pardavėją, daikto ar paslaugos pagrindines savybes, prekės pardavimo kainą (su visais mokesčiais), daikto pristatymo kainą, pirkėjo (vartotojo) teises atsisakyti prekės ar paslaugos bei laikotarpį, kurį pasiūlymas ir kaina galioja”, - pažymėjo V. J. Ūsas. 
 
Vartotojų teisių gynėjų atstovas sakė, jog itin svarbu, kad vartotojas žinotų, jog jis turi teisę atsisakyti prekės, pranešdamas raštu apie tai pardavėjui per 7 darbo dienas nuo daikto pristatymo dienos. Be to, pirkėjas neprivalo nurodyti jokios priežasties ir pardavėjas neturi teisės pareikšti reikalavimo dėl netesybų ar nuostolių atlyginimo. Jeigu vartotojui nebuvo pateikta anksčiau nurodyta informacija raštu, jis turi teisę atsisakyti sutarties per 3 mėnesius nuo jos sudarymo. Pardavėjas, gavęs vartotojo pranešimą apie sutarties nutraukimą, privalo per 15 dienų atsiimti daiktą ir grąžinti pirkėjui už jį sumokėtus pinigus. 
 
Europos Sąjungos inicijuotos vartotojų informacinės kampanijos „Žinok savo teises ir laimėk” atstovė Vilma Baronaitė pabrėžia, kad pirkėjas neturi teisės persigalvoti ir atšaukti užsakymą, jei internetu perkamos tam tikros prekės, pavyzdžiui: maisto produktai ar gėrimai, bilietai į koncertą ar rezervuojamas viešbučio kambarys, perkama interneto aukcionuose, daiktai, kurie pagaminti pagal užsakymą ar pritaikyti asmeniniams poreikiams, laikraščiai, žurnalai ar kitų periodinių leidinių prenumerata. Persigalvoti ir grąžinti prekes pardavėjui negali ir žmonės, internetu įsigiję garso, vaizdo įrašų ar programinės įrangos, jei ši buvo išpakuota. 
 
Pardavėjai  nenoriai grąžina pinigus
 
Vartotojų teisių gynėjas V. J. Ūsas „Šiaulių naujienoms” pažymėjo, kad dažnai interneto svetainėse pardavėjai nenurodo informacijos apie save, nors tai privalo daryti. Pavyzdžiui, nenurodomas buveinės adresas, todėl vartotojui neaišku, kur kreiptis dėl iškilusių problemų. 
 
„Tokiu atveju vartotojams sunku įgyvendinti teisę, pavyzdžiui, per 7 dienas nuo daikto pristatymo daiktą grąžinti ir susigrąžinti sumokėtus pinigus. Neretai verslo subjektai siekia grąžinti tik dalį pinigų, išskaičiuodami tam tikrą procentą ar fiksuotą sumą kaip baudą, nors pagal įstatymus vartotojas turi teisę per 7 darbo dienas atsisakyti prekės be jokio paaiškinimo”, - sakė V. J. Ūsas. 
 
Vartotojų teisių gynėjas pažymėjo, kad kitas gana dažnas internetinių pardavėjų pažeidimas – prekių nepristatymas užsakyme ar įstatymuose numatytais terminais (maksimalus terminas 30 kalendorinių dienų nuo užsakymo). 

***

Liaudies balsas
 
Ar Kalėdų dovaną pirktumėte internetu? 
 
Ką apie idėją kalėdinę dovaną įsigyti elektroninėje erdvėje mano šiauliečiai, paklausėme miesto gatvėje sutiktų praeivių. 

Mantas, banko darbuotojas:
 
- Internetine prekyba naudojuosi, tačiau kalėdinių dovanų internetu nepirksiu. Sutinku, kad perkant internetu galima sutaupyti laiko, tačiau dažniausiai kalėdines dovanas perku paskutinę dieną. 
 
Apskritai internetinės prekybos paslaugomis naudojuosi. Dažniausiai perku lėktuvo bilietus. Labai patogu. Tačiau kartą esu nusipirkęs kvepalų ir jų kokybė buvo ne tokia, kokios tikėjausi. 
 
Neringa, optikos konsultantė:
 
- Internetu perku tik bilietus į renginius, nes tai labai patogus būdas. Tačiau kalėdinių dovanų, drabužių ar kitų prekių neperku ir nepirkčiau, nes man tai atrodo nepatikima. Jei prekė netinka, reikia gerokai pavargti, kol ją grąžini. Reikia ją siųsti atgal, eiti į paštą. O nusipirkus daiktą parduotuvėje, jį pačiupinėjus iš karto gali nuspręsti, patinka jis tau ar ne. 

Janina, bedarbė:
 
- Neturiu kompiuterio ir interneto, todėl ir neperku. Jei turėčiau, gal ir pirkčiau. Dabar kalėdines dovanėles artimiesiems pirksiu tradiciniu būdu. Jau pradėjau po truputį ieškoti. Skurdesnės jos šiemet bus, bet bus.
 
Saulius, juvelyras:
 
- Internetinėse parduotuvėse neperku, nes man atrodo, kad prekės ten nelabai kokybiškos. Žinoma, tikiu, kad yra ir kokybiškų prekių, tik reikia jas surasti. Tačiau manau, kad internetinės parduotuvės yra reikalingos ir labai naudingos ypač neįgaliems žmonėms, kurie, pavyzdžiui, nevaikšto. Užsisakei internetu ir prekę į namus pristato. Puikus būdas. 

Vita, studentė:
 
- Apie kalėdines dovanas dar negalvoju, tačiau internetu jų tikrai nepirkčiau. Pirkimas internetu man tolygus katės pirkimui maiše. Internete pateiktos prekių nuotraukos kartais būna labai gražios, o prekė nė iš tolo neprimena to vaizdo. Žinau, kad prekę galima grąžinti ir atgauti pinigus, tačiau man labiau patinka perkamą daiktą apžiūrėti, paliesti ir tik tada jį perku.
 
xxx
 
Vartotojų teisių gynėjai pataria
 
1. Būkite atsargūs nurodydami savo kreditinės ar debetinės kortelės duomenis internetu. Visuomet išsiaiškinkite, ar įmonės interneto svetainė yra saugi.
 
2. Nerizikuokite pirkdami internetinėje parduotuvėje, kuri nepateikia savo adreso ir telefono, o nurodo tik elektroninio pašto adresą.
 
3. Atkreipkite dėmesį į dideles prekių siuntimo ir kitas paslėptas išlaidas, pavyzdžiui, mokesčius ar kitas privalomas įmokas, ypač jei prekės yra siunčiamos iš užsienio.
 
4. Turėkite galvoje, kad prekių siuntimas iš užsienio gali užtrukti. Pasiteiraukite įmonėje, kiek laiko tai užtruks, ir prireikus nurodykite pristatymo datą, iki kurios pageidaujate gauti užsakytas prekes.
 
5. Būtinai atsispausdinkite prekių užsakymo internetu dokumentą ir išsaugokite visas sąlygas bei taisykles, kurios nurodomos interneto svetainėje – jų gali prireikti iškilus problemoms.

Kęstučio PABIJUTO pieš.
Į viršų