Ūkininkas Artūras Grunskis įsitikinęs, jog „Dorsimus” kontrolierė, koviniais veiksmais pervertusi jį ant sniego, ne tik pažemino jį, bet ir pati provokavo incidentą.
Vadimo SIMUTKINO nuotr. 
Zita KATKIENĖ
Viešajame transporte prieš jus gali būti panaudoti koviniai karatė veiksmai, gal net ir ginklas.
 
Konfliktai tarp keleivių ir juos kontroliuojančių UAB „Dorsimus” kontrolierių aštrėja. Į redakciją atvykęs Artūras Grunskis tvirtina, kad kontrolieriai patys provokuoja konfliktines situacijas, o kai žmogus nesusilaiko - panaudoja net imtynių veiksmus. UAB „Dorsimus” Šiaulių padalino vadovas Arnoldas Štaras tikina, kad be talonėlio sulaikytas keleivis ne tik konfliktavo, bet ir sugadino automobiliuko sėdynę. Konfliktas sprendžiamas teisėsaugos institucijose. 
 
Niekingas incidentas
 
Pagalbos ieškoti Artūras Grunskis nusprendė tik dabar, nors konfliktas 12-ojo maršruto autobuse kilo vasario 17 dieną. Prie Šiaulių ligoninės įlipęs į autobusą žmogus žinojo, kad neturi talonėlio. „Buvau nusprendęs nusipirkti autobuse, tad ir ėjau vairuotojo link, kai prie manęs priėjo kontrolierė”, - prisimena keleivis. 
 
Žmogus, žinoma, neturėjo talonėlio ir paaiškino, kad nusipirks, kai tik prieis prie vairuotojo kabinos. Tačiau toks paaiškinimas buvo nepriimtas ir kitoje stotelėje kontrolierė pareikalavo išlipti iš autobuso. 
 
„Aš buvau prievarta ištemptas iš autobuso, pasodintas į jų autobusiuką, - prisimena A. Grunskis. Kilo konfliktas, pasak keleivio,  ir „Dorsimus” autobuse. Tačiau labiausiai pažemintas žmogus jautėsi tuomet, kai išlipo iš autobusiuko ir laukė atvykstančių policijos pareigūnų. „Aš gal ir pasikarščiavau kalbėdamas, bet tokio niekingo pažeminimo nesitikėjau”, - pasakoja Vijoliuose ūkininkaujantis šiaulietis.
 
Pasakotojo teigimu, pats nepastebėjo, kaip jį kontrolierė koviniu veiksmu parvertė ant sniego. „Aš kaip koks vaikigalis buvau paguldytas į sniego pusnį”, - piktinasi A. Grunskis, įsitikinęs, jog toks elgesys - didžiulis žmogaus pažeminimas. Juolab kad jis tik žodžiu piktinosi ir nieko nepuolė, o moteris kontrolierė kitų trijų moterų akivaizdoje permetė jį per petį...
 
„Jei ji norėjo pasirodyti, tai tikrai nebuvo prieš ką”, - kalba žmogus. Vežamas į policiją iš policininko išgirdo, kad ta kontrolierė - kovinių veiksmų meistrė, juodojo diržo savininkė.
 
Dėl šio incidento šiaulietis kreipėsi į Šiaulių apylinkės prokuratūrą, nes yra įsitikinęs, kad pažemintas jo orumas. O ir dėl jam skirtos baudos jaučiasi nekaltai nubaustas, nes yra įsitikinęs, kad turėjo teisę nusipirkti bilietą, nes buvo sučiuptas net nespėjęs nueiti prie vairuotojo kabinos. 
 
„Dorsimus” kreipėsi į policiją 
 
Šis incidentas nepraėjo be pėdsakų. UAB „Dorsimus” Šiaulių padalinio vadovas Arnoldas Štaras sako, jog tą pačią dieną buvo kreiptasi į policiją, nes keleivis „Dorsimus” autobusiuke ne tik užsipuolė kontrolieres, bet ir ėmė spardyti sėdynę. Sulaužytos visos plastmasinės sėdynės detalės.
 
Nuostolis, padarytas bendrovei, pasak padalinio vadovo, dar neįvertintas. „Kai bus nupirktos naujos detalės, ir sužinosime, kiek jos kainuos ir kiek kainuos remontas”, - teigia A. Štaras. 
 
Apie tai, kad kilo konfliktas ir gatvėje, padalinio vadovas nežinąs. Paklaustas kontrolierės, galėjusios naudoti prieš keleivį kovinius veiksmus, pavardės, padalinio vadovas nusprendė jos pavardės nesakyti. „Šiaulių naujienoms” paprašius susitikti su juodojo diržo savininke, pareiškė, jog šiandien jai ne darbo diena ir nedera trukdyti. O rytoj - darbo diena ir niekas nenori, kad žurnalistai darbuotoją trukdytų darbe.
 
Paklaustas, ar „Dorsimus” kontrolierė tinkamai elgėsi konfliktinėje situacijoje pritaikydama kovinius veiksmus, padalinio vadovas patikino, jog visi bendrovėje dirbantys kontrolieriai yra pasirengę valdyti konfliktines situacijas. „Jie lanko kursus, mokosi valdyti ginklą, dalyvauja fizinio pasirengimo, savigynos pratybose”, - teigia A. Štaras.
 
Paklaustas, ar kontrolieriai darbo metu yra ginkluoti, A. Štaras  teigė, jog keleivis tokių dalykų neturi žinoti, tačiau patikino, jog visi yra pasirengę naudotis ginklu.
 
Kursai - privalomi
 
Administratorė Aida, organizuojanti apsaugos darbuotojų kursus, pastebėjo, kad praėjusiais metais nuo sausio pradžios iki gruodžio pabaigos iš „Dorsimus” bendrovės nė vienas kontrolierius nedalyvavo mokymuose. Administratorės manymu, taip galėjo nutikti todėl, kad buvo padidinta kursų mokesčio kaina ir „Dorsimus” vadovas, su kuriuo jai pačiai teko bendrauti, dėl to išreiškė nepasitenkinimą. Tačiau praėjusių metų gruodžio mėnesį du žmonės lankė kursus. 
 
Šiuose kursuose, pasak administratorės Aidos, asmenys, pageidaujantys tapti apsaugos darbuotojais, supažindinami ir su asmens, ir turto saugos įstatymais, ir ginklų bei šaudmenų kontrolės įstatymu. Suteikiami kursų klausytojams ir fizinės prievartos panaudojimo pagrindai, asmens sulaikymo ir pristatymo į policijos įstaigą teisiniai pagrindai. Suteikiami ir profesinės psichologijos pagrindai. 
 
25 asmenų grupėje gali dalyvauti ne jaunesni kaip 18 metų kursų klausytojai. Asmenims, kurie kursų pabaigoje išlaiko įskaitą, išduodamas apsaugos darbuotojų mokymo programos baigimo pažymėjimas, kuriame įrašyta, jog asmuo „sugeba dirbti apsaugos darbuotoju”. Tada tenka laikyti egzaminą policijos įstaigoje ir gauti apsaugos darbuotojų egzamino išlaikymo pažymėjimą, kuris žmogui ir suteikia teisę dirbti apsaugos darbuotoju.
 
Konfliktą išspręs ne kiekvienas
 
Apsaugos darbuotojams profesinės psichologijos pagrindus bei konfliktų psichologijos ir minios valdymo pagrindus dėsto Šiaulių darbo rinkos mokymo ir konsultavimo tarnybos Profesinės ir psichologinės konsultacijos skyriaus vedėja, Šiaulių universiteto organizacinės psichologijos magistrė Laima Milkintaitė. Pasak psichologės, kiekvieno apsaugos darbuotojo skirtinga kompetencija, skirtingas emocinis stabilumas, savikontrolė, vadinama šaltu protu, todėl ir konfliktą kiekvienas sprendžia savitai, nors visi vienodai supažindinami su konflikto psichologijos pagrindais, kurių metu suteikiamos ir teorinės žinios. 
Apsaugos darbuotojas konfliktinėje situacijoje, pasak L. Milkintaitės, mokomas kaip išlaikyti pusiausvyrą ir rasti išeitį iš susidariusios situacijos. Labai svarbu greita ir teisinga reakcija. Nes jų tikslas - ne aštrinti, ne gilinti situaciją, bet ją suvaldyti ir išspręsti konfliktą. 
 
Apsaugos darbuotojams reikalingos skirtingos charakterio savybės. Vieni reikalavimai keliami darbuotojams, saugantiems objektus, kiti - dirbantiems naktiniuose klubuose ir visai kitokie - dirbantiems viešojo transporto, kur kasdien bus pažeidėjų, kur reikės bendrauti ir su neblaiviais, ir su nestabilios psichikos žmonėmis,  kontrolieriais. Kontrolieriai supažindinami su konflikto psichologijos pagrindais ir analizuojamos situacijos. Taigi mokomi kaip negilinti, neaštrinti konflikto. Pasak organizacinės psichologijos magistrės, jei jėgos profesijos atstovas bus impulsyvus ir mėgstantis lyderiauti, jam reikės mokytis valdyti charakterį, nes toks konflikto gali ir neišspręsti. 
 
Tačiau vien parengiamųjų kursų, kurių metu konflikto psichologijos pagrindams skiriamos tik kelios valandos, nepakanka. L. Milkintaitė įsitikinusi, jog, kaip ir visoje Europos Sąjungoje, reikėtų laikytis viso gyvenimo mokymo principo ir sudaryti galimybę mokytis palaikomuosiuose kursuose. Tik tuomet įgytos žinios bus pritaikytos praktikoje ir vėl sudaroma galimybė aptarti situacijas, analizuoti klaidas, mokytis iš jų bei semtis gerosios patirties. 

Į viršų