Prekių įsigijimas internetu turi daug privalumų. Tereikia jaukiai keletą kartų spustelėti pelės ir klaviatūros klavišus ir dėl prekės pirkimo ir pristatymo ar paslaugos suteikimo bus susitarta.

Taip pirkti patogu, nes nėra būtinybės vykti į pardavėjo veiklos vietą, kuri gali būti tiek kitame mieste, tiek kitoje pasaulio pusėje, nereikia derintis prie pardavėjo darbo valandų. Dažnai internete veikiančių asmenų siūlomų įsigyti prekių ar paslaugų kaina būna kur kas mažesnė, nei asmenų, veiklą vykdančių konkrečiu fiziniu adresu. Perkantys internetu turi galimybę rasti daug ir išsamios informacijos apie siūlomas prekes ar paslaugas ir jų pardavėjus. Taip pat daugeliui suprantama, kad internetu pasiekiama nepalyginamai didesnė prekių ir paslaugų įvairovė nei lokalioje rinkoje. Tačiau ne visada prekių įsigijimas internetu toks malonus. Pastaruoju metu vis dažniau pasitaiko atvejų, kai pirkėjai skundžiasi dėl prekių kokybės, uždelsto prekės gavimo laiko. Pasitaiko atvejų, kai pirkėjo prekė visai nepasiekia.

Kokia rizika perkant internetu
Įsigyta prekė gali būti neatsiųsta ar paslauga nesuteikta. Gali būti atsiųsta ar suteikta netinkamos kokybės prekė ar paslauga, o pardavėjas gali nesutikti grąžinti sumokėtą kainą ar pakeisti netinkamą prekę tinkama, ar su pardavėju apskritai gali nepavykti susisiekti. Gali būti tiek teisėtu būdu įgyjama (pvz., pildant sandorio sudarymui būtinus dokumentus), tiek ir neteisėtu būtu įgyjama (pvz., išviliojama prisidengiant išgalvotomis istorijomis ar pavagiama pasinaudojant šnipinėjimui skirta programine įranga) pirkėjo asmeninė informacija (įskaitant finansinę informaciją, privačius duomenis) bei panaudojama neteisėtais tikslais. Rizikos tikimybę galima sumažinti laikantis saugumo reikalavimų.

Kaip pirkėjui apsaugoti savo duomenis
Užsisakinėdami prekes ar paslaugas internete visada paisykite saugumo reikalavimų. Geriau rinkitės interneto svetaines, kurių dalies, skirtos pateikti asmeninę informaciją (pvz., skirtos prisijungti prie Jūsų paskyros, užsakyti prekes ar už įsigyjamas prekes apmokėti), adresai prasideda „https://...“, o ne „http://....“. Veiksmus atliekant interneto svetainėje ar jos dalyje, kurios adresas prasideda „https://...“, ryšio duomenys yra šifruojami, todėl turintiems tikslą užvaldyti Jūsų duomenis asmenims šiuos duomenis gauti bus praktiškai neįmanoma. Tai, kad ryšys su interneto svetaine ar jos dalimi yra saugus, dažnai parodo mažas pakabinamos spynos simbolis (pvz., Internet Explorer 9 naršyklėje – adresų juostos dešinėje pusėje).

Informacija apie paslaugos teikėją
Pasistenkite sužinoti kuo daugiau informacijos apie informacinės visuomenės paslaugos teikėją (pardavėją), iš kurio norite ką nors pirkti. Atkreipkite dėmesį į tai, ar internetinėje svetainėje yra nurodytas pardavėjo buveinės adresas, telefonas, kita informacija apie informacinės visuomenės paslaugos teikėją (pardavėją). Pagal Lietuvos Respublikos informacinės visuomenės paslaugų įstatymą, informacinės visuomenės paslaugos teikėjas (pardavėjas) privalo užtikrinti, kad informacinės visuomenės paslaugos gavėjai galėtų lengvai, tiesiogiai ir nuolat pasiekti šią informaciją: informacinės visuomenės paslaugos teikėjo (pardavėjo) pavadinimą, buveinės adresą, duomenis ryšiui palaikyti ir kitą informaciją. Jei kyla įtarimų dėl informacinės visuomenės paslaugos teikėjo (pardavėjo) veiklos ar siūlomų paslaugų, pabandykite su juo susisiekti telefonu ar elektroniniu paštu ir išsiaiškinti Jums rūpimą informaciją. Siūlytina, jei įmanoma tokią informaciją pasiekti, atkreipti dėmesį į asmenų, įsigijusių prekių ar paslaugų iš konkretaus informacinės visuomenės paslaugos teikėjo (pardavėjo), skaičių bei šių asmenų atsiliepimus (kuo didesnis šis skaičius ir kuo geresni atsiliepimai, tuo labiau patikimu laikomas informacinės visuomenės paslaugos teikėjas (pardavėjas).

Parengė Laima SIMAITYTĖ

 

Į viršų