facebookgoogle twitter instagram youtube krepselis

darbo laikas

telefono nr el pastas

Vieno paslaptingiausių ispanų dailininko Fransisko Gojos (Francisco Goya) grafinis ciklas "Kapričai" (Los Caprichos) patrauklus ne tik kraupia estetika, bet ir kūrinius lydinčiais šmaikščiais tekstais.

Nors visas ciklas aprėpia 80 darbų, parodoje pristatomi 78 šio ciklo originalai, atspausti 1806-1807 metais Madride antruoju pakartotiniu leidimu, papildyti paties dailininko rašytais komentarais. Pasak parodos rengėjų, dar dviejų darbų likimas nežinomas, tačiau juose esą vaizduojamos žiaurios scenos su vaikais.

Vilniaus paveikslų galerijoje ketvirtadienį atidarytą parodą surengė Lietuvos dailės muziejus kartu su Latvijos nacionaliniu dailės muziejumi ir Ispanijos Karalystės ambasada. Kiek kainavo atvežtos parodos draudimas, Latvijos muziejaus vadovai nenorėjo atskleisti. Santūriai jie kalba ir apie tai, kaip Rygoje veikiantis muziejus prieš šimtą metų iš nežinomo kolekcininko įsigijo šią sunkiai įkainojamą kolekciją.

Dar ir šiandien "Kapričai" yra laikomi vienu iš paslaptingiausių, daugiausia neįmintų mįslių palikusių pasaulio dailės šedevrų. 80 atspaudų serija, pirmą kartą pasirodžiusi 1799 m., išsyk išgarsino jos kūrėją tiek gimtoje Ispanijoje, tiek ir už jos ribų. 

1803 m. atspaudus kartu su vario plokštėmis dailininkas padovanojo Karališkajai kalkografijai mainais į ilgametę pensiją savo sūnui.

Iki šiol savo užmoju nepranoktas grafinis "Kapričų" projektas tapo naujosios dailės manifestu. "Kapričų" lakštuose dailininkas plėtoja temas, apibendrinančias visą gyvenimišką patirtį, praturtintą lakios fantazijos paveikslais. Lakštuose regime pesimizmo ir sarkazmo gaidomis nuspalvintą kasdienį Madrido gatvių gyvenimą, visų visuomenės sluoksnių ydas - veidmainystę, melą, žiaurumą. Amžininkų liudijimu, daugelyje šių personažų galima įžvelgti konkrečius XVIII a. moralinio bei dvasinio nuopuolio ištiktos irstančios Madrido aukštuomenės prototipus.

"Gyvenimas - tai maskaradas. Viskas jame netikra: veidai, drabužiai, balsai. Norėdami atrodyti kitokie nei yra iš tiesų, visi apsimetinėja". "Daugelis moterų neapgalvotai ryžtasi santuokai, nes viliasi gyventi laisviau". "Esminė auklėjimo klaida - gąsdinti vaikus nesamais baubais, kurių jie ima bijoti daugiau negu tėvo" - tai tik keletas prierašų po išraiškingomis graviūromis. O štai toks ir šiems laikams tinkantis prierašas lydi graviūrą "Mamytės sūnelis": "Pataikavimas vaikams, nuolatinis jų paikinimas yra didelė auklėjimo klaida. Šitaip ugdomi vaikai tampa kaprizingi, godūs, tiesiog nepakenčiami. Išauga jie tingūs ir nesubrendėliai. Toks ir šitas mamytės sūnelis".

Pasak dailėtyrininkų, cikle panaudoti originalūs ir novatoriški tiems laikams techniniai metodai, drąsiai derintos įvairių grafinių technikų galimybės. Gilias juodas aksomines oforto dėmes papildo akvatintos grūdėtumas bei sausos adatos technika sukurtos tapybiškai laisvos, temperamentingos linijos.

Primenama, kad F. Gojos kūriniai Vilniuje buvo eksponuojami ir prieš 12 metų Šiuolaikinio meno centre, tačiau tuomet jie buvo surinkti iš įvairių dailininko grafikos ciklų, kurių F. Goja sukūrė penkis, bet tik "Kapričai" buvo atspausti dailininkui dar gyvam esant.

Paroda "Fransiskas Goja. Kapričai" Vilniaus paveikslų galerijoje viešės iki gegužės 18 dienos, vėliau darbai grįš į Rygą ir ten "ilsėsis" visiškoje tamsoje. Chodkevičių rūmų ekspozicijos salėse rodomi ir du biografiniai filmai apie F. Goją, viename iš jų pagrindinį dailininko vaidmenį sukūrė lietuvių aktorius Donatas Banionis. 
 
Vilnius, vasario 25 d. (ELTA). 
Į viršų