facebookgoogle twitter instagram youtube krepselis

darbo laikas

telefono nr el pastas

Venecija neįsivaizduojama be gondoljerų, dar kitaip gondolų irkluotojų, ir gondolų.  Jų istorija labai sena ir siekia XI a. Jos metraščiuose pirmą kartą paminėtos 1094 m. Jų pavadinimas, manoma, kilęs iš žodžio cymbula – laivelis. Gondola – vienairklė, plokščiadugnė, riestais galais Venecijos valtis. Jos ilgis yra apie 10 m, plotis – 1,3 m. Tai rankų darbo valtelė gaminama iš 8 skirtingų medžio rūšių – eglės, ąžuolo, vyšnios, riešuto, guobos, raudonmedžio, maumedžio ir liepos. Irklai gaminami iš buko medienos. Gondola konstruojama iš 280 dalių su nėriniais apkaustais, odinėmis sėdynėmis, kilimais, kartais baldakimais ir kitais patogumais keleiviams. Gondolos kairė pusė yra platesnė, pirmagalis šiek tiek lenktas į kairę: taip neutralizuojama irklo jėga, neleidžianti gondolai įstrigti sūkuriuose ir kompensuoti gondolos irkluotojo svorį. Jos paprastai irkluojamos gondoljero vienu irklu gale.

Šie laiveliai grakščiu korpusu ir plokščia apačia labai gerai pritaikyti plaukioti siaurais, sekliais Venecijos kanalais. 1562 m. buvo išleistas įsakymas, jog visos gondolos privalo būti padengiamos 7 sluoksniais juodo lako, kad žmonės negalėtų pasipuikuoti pretenzinga prabanga. Ši taisyklė galioja ir šiandien, kai Venecijos kanalais plaukioja per 400 laivelių. Ypatingais atvejais jos puošiamos gėlėmis.  

Nuo 1094 metų Venecijos gondolas plukdydavo vien tik vyrai. Tik 2010 m. Venecija oficialiai sulaukė pirmosios savo gondolininkės – Giorgios Boscolo, kuriai tada buvo 24 metai. Ji gavo licenciją plukdyti keleivius gondola Venecijos kanalais.

Venecijos kanalų pakraščiuose, prie laiptelių, vandenyje sukalti dryžiuoti stulpai, reikalingi pririšti gondoloms. Lėtai kanalo tamsiame vandenyje sūpuojasi prie polių pririštos ir išrikiuotos gondolos.  Gondoljerai, belaukdami turistų, sėdi arba gulinėja savo gondolose, pririštose krantinėje prie mėlynų, paauksuotais bumbulais puoštų polių. Daugybė juodai dažytų gondolų, uždengtų ryškiai žydru ir žaliu brezentu, lengvai sūpuojasi vandenyje ir laukia savo valandos.

Venecijoje reikia išbandyti kelionę  gondola miesto kanalais. Plaukti gondolomis yra brangu. Prieš lipant į gondolą būtina susitarti su gondoljeru, gondolos valtininku, dėl kainos. Mes, suradę laiko, išsirinkome mums patikusį gondoljerą ir gondolą. Susiderėjome dėl kainos, įlipome į išpuoštą laivelį, išsirinkome keliavimui sėdėti patogią vietą. Mūsų gondoloje tilpo šeši keleiviai. Mūsų gondoljeras po itališko pasisveikinimo, trumpo prisistatymo ir įvado apie plaukiojimo su gondola ypatumus paskelbė apie kelionės vandens kanalais po Veneciją pradžią. Čia galioja kelio ženklai, kuriuose pavaizduota gondola. Vandens kryžkelėse ar staigiuose posūkiuose kabo didžiuliai apvalūs veidrodžiai, atspindintys visą aplinkinį vaizdą. Irstantis gondola nederėtų pamiršti, kad kanalas yra gatvė, čia vyksta intensyvus judėjimas ir keleiviai, ir gondoljerai turi būti atsargūs ir susikaupę.

Mūsų gondoljero vardas Marko. Tai rimtas ir solidus italas, Venecijos kanalais irkluojantis gondola per penkiolika metų. Aukštas, raumeningas, tvirtas, lieso ir rudai įdegusio veido. Jis dėvi juodas kelnes ir dryžuotus jūreiviškus marškinėlius. Ant galvos užsidėjęs tradicinę šiaudinę skrybėlę, perjuostą raudonu kaspinu su mėlyno šilko kokarda.

Marko, tvirtai stovėdamas gondolos gale, įdėmiai ir rūpestingai apžiūri gondoloje susėdusius keleivius ir, įsitikinęs, kad jie susėdę ir įsitaisę saugiai ir tvarkingai, paėmęs į dešinę ranką ilgą irklą, juo atstūmė nuo krantinės gondolą ir mes lengvai ir švelniai išplaukėme į kanalą. Leidomės į romantišką kelionę vandens kanalais. Nuo Adrijos jūros mums pavymui maloniai pūtė lengvas vėjelis. Marko irkluojama gondola plaukė iš lėto, mažos bangelės ritmingai teliuškavosi į bortą. Sėdėdamas gondolos priekyje, kaip ir kiti keleiviai, stebėjau abipus kanalo išsidėsčiusius puošnius rūmus, didingas bažnyčias, grakščius tiltus ir tiltelius. Marko, vikriai ir meistriškai irkluodamas, laviruoja ir prasilenkia su kitomis gondolomis siauruose kanalo posūkiuose, prasilenkdamas su kitais laiveliais, posūkyje manevrą atlieka ne tik ilgu irklu, bet ir vikriai atsispiria koja nuo pastato sienos, taip padarydamas reikalingą posūkio manevrą. Plaukiant gondola Venecija atsiveria paslaptingu žavesiu, atrodo, kad visi namai ir rūmai užburti ir juose niekas negyvena. Namai aptrupėję, vanduo tamsus ir balzganas, nuo jo sklindantis kvapas rūgštokas, atsiduodantis žuvimis ir dar nežinia kuo. Plaukimas gondola mus užburia ir nuneša į pilną paslapčių ir grožio Venecijos pasaulį.

2020 08 07 26

Gondolos krante.
Jono NEKRAŠIAUS nuotr.

2020 08 07 27

Gondolos krante.
Jono NEKRAŠIAUS nuotr.

2020 08 07 29

Gondoljeras.
Jono NEKRAŠIAUS nuotr.

2020 08 07 30

Gondoljerai uoste.
Jono NEKRAŠIAUS nuotr.

 

 

 

Į viršų