Penktadienį Šiaulių Fotografijos muziejuje vyko neeilinė spaudos konferencija, kurios metu ką tik iš Pekino (Kinija) sugrįžusi Šiaulių „Aušros“ muziejaus Vito Luckaus fotografijos centro vadovė Ieva Meilutė-Svinkūnienė papasakojo apie jos kuruojamą parodą „Nelemiami momentai. Kitoks žvilgsnis į Lietuvos fotografiją“. Šioje parodoje buvo eksponuojami ir šiauliečių darbai.

Be to, svarbu pažymėti, kad tai didžiausias Lietuvos fotografijų pristatymas Kinijoje.

Tris parodas jungia bendras pavadinimas
Šiaulių „Aušros“ muziejaus V. Luckaus fotografijos centrui bendradarbiaujant su Kauno fotografijos galerija bei Lietuvos ambasada Kinijoje spalio 10-ąją Pekino „Inside-Out“ muziejuje buvo atidaryta V. Luckaus personalinė paroda „Neišsekę realybėje / Beyond Reality“. Parodoje eksponuojama konceptualiausia V. Luckaus kūrybos dalis: tai serijos „Požiūris į senovinę fotografiją“ (1969–1983), „Saldi nuotaika“ (1975–1983), „Pantomima“ (1968–1972), „Improvizuojant pantomimą“ (1971–1973), „Portretas stambiu planu“ (1968–1986) ir porą savaičių iki mirties sukurta serija „Baltame plane“ (1987). Visose parodoje pristatomose serijose atsiskleidžia menininko netradicinis požiūris į mediją, bandymas ją peržengti, taip pat peržengti save bei mąstymo ribotumus.

Kartu su šia paroda atidarytos dar dvi lietuvių fotografijos parodos: Gyčio Skudžinsko kuruota paroda „Pasisavintos teritorijos“ ir I. Meilutės-Svinkūnienės parengta paroda „Nelemiami momentai“. Jose eksponuojami fotografų: Gintaro Zinkevičiaus, Gyčio Skudžinsko, Vytauto Balčyčio, Violetos Bubelytės, Alfonso Budvyčio, Alvydo Lukio, Algimanto Maldučio, Aleksandro Ostašenkovo, Remigijaus Pačėsos, Algirdo Šeškaus, Virgilijaus Šontos, Remigijaus Treigio ir Gintauto Trimako, Aurelijos Maknytės, Geistės Kinčinaitytės, Stanislovo Kazimiero Kosakovskio, Arūno Kulikausko, Algirdo Musneckio ir Vytauto V. Stanionio darbai.

Visas tris parodas apjungia vienas bendras pavadinimas „Nelemiami momentai. Kitoks žvilgsnis į Lietuvos fotografiją“.

Surengė per mėnesį
Vos prieš kelias dienas iš Pekino grįžusi I. Meilutė-Svinkūnienė įspūdžiais, parsivežtais iš Kinijos, su susirinkusiais į Fotografijos muziejų dalinosi tiesiai iš Vilniaus – vyko videospaudos konferencija.

Pasak  I. Meilutės-Svinkūnienės, parodą Pekine buvo planuota surengti gruodį. Idėja buvo pristatyti šešis Lietuvos fotografijos klasikus, tame tarpe – ir V. Luckų. Tačiau rugsėjo pradžioje I. Meilutė-Svinkūnienė vykdama į Nidą sulaukė netikėto skambučio su klausimu, ar nebūtų galima parodos paruošti spalio 10 dienai.

„Tuo metu turėjome tikrai nemažai darbų, būnant vos kelias dienas Lietuvoje pasakyti ne, tiesiog buvo neįmanoma. Na, o pasakyti taip buvo beprotiška. Tad tas visas mėnuo iš tiesų ir buvo visiškai beprotiškas. Kinijoje visi darbai prieš juos pristatant turi būti peržiūrimi Kultūros ministerijos. Ta procedūra paprastai trunka 20 dienų, o šiuo atveju tai truko vieną dieną“, – apie skubos tvarka per mėnesį paruoštą parodą kalbėjo jos kuratorė.

Dėl politinės situacijos pasirinko kitą kelią
I. Meilutės-Svinkūnienės teigimu, ruošiantis surengti parodą Kinijoje pirmiausia buvo kalbama apie parodą „Požiūris į senovinę fotografiją“, neseniai pristatyta Šiaulių fotografijos muziejuje. Tačiau atsižvelgiant į šalies kontekstą, politinę situaciją, nuspręsta, jog ši paroda per daug politinė.

„Turint omenyje, kad lietuvių fotografų parodos Pekine atidarymas sutapo su Kinijos ir Lietuvos diplomatinių santykių minėjimo 25-mečiu, dalyvavo daug diplomatų, nusprendėme pakeisti parodą.

Tad daug Lietuvos autorių tiesiog persikėlė į G. Skudžinsko kuruotą parodą „Pasisavintos teritorijos“. Na, o man viską teko galvoti iš naujo“, – apie netikėtai įvykusius pasikeitimus pasakojo I. Meilutė-Svinkūnienė.

Atsižvelgiant į tai, jog minimas Kinijos su Lietuva diplomatinių santykių 25-metis, o 1991 metais, anot I. Meilutės-Svinkūnienės, buvo ne tik didelis politinis lūžis, bet ir lūžis Lietuvos fotografijoje, vyko didelės permainos, buvo nuspręsta remtis kitais autoriais: „Buvo nuspręsta remtis tais autoriais, kurie kūrė 9-ojo dešimtmečio antrojoje pusėje, 10-ojo dešimtmečio pirmojoje pusėje, šiek tiek praplečiant panašiomis analogijomis, kas vyksta šiomis dienomis. Tad turime ir 9-ojo dešimtmečio ir visiškai pastarųjų metų kūrinių“, – su tuo, kokios fotografijos eksponuojamos parodoje, supažindino jos kuratorė.

Žavėjosi ir diplomatai, ir kultūros atstovai
I. Meilutė-Svinkūnienė pasakojo, jog ruošiantis Kinijoje pristatyti vieną parodą, ji sulaukė skambučio ir gavo pasiūlymą surengti tris parodas per tris aukštus. „Tai tada, be abejo, buvo nuspręsta daryti tris atskiras parodas, pasitelkiant į pagalbą G. Skudžinską ir jo pristatytą parodą „Pasisavintos teritorijos“. O man liko kiti du aukštai. Vienas aukštas, iš karto buvo aišku, bus dedikuotas V. Luckui. Kitame aukšte, norint neatrūkti nuo tos koncepcijos, buvo sąmoningai pasirinkta mano parengta paroda „Nelemiami momentai“. Tuomet visos tos trys parodos tilpo po vienu pavadinimu „Nelemiami momentai. Kitoks žvilgsnis į Lietuvos fotografiją“. Ir šis mūsų sprendimas išties pasiteisino“, – sakė I. Meilutė-Svinkūnienė.

Pekino „Inside-Out“ muziejuje eksponuojamos parodos „Pasisavintos teritorijos“ ir „Nelemiami momentai“ truks šiek tiek trumpiau – nevisą mėnesį. O V. Luckaus paroda bus eksponuojama iki gruodžio 4 dienos.

Pasak I. Meilutės-Svinkūnienės, pats parodos atidarymas buvo uždaras, į jį susirinko tik kviestiniai svečiai – diplomatai, kultūros atstovai – apie 200 žmonių. Parodos kuratorė pažymėjo, jog ją maloniai nustebino, kad nors į parodos atidarymą susirinko ne meno žmonės, tačiau jie labai jautriai perskaitė vaizdą ir uždavė tokius tikslingus klausimus, ko tik galima palinkėti lietuviams.

„Iš tikrųjų teko nemažai bendrauti su susirinkusiais į parodos atidarymą. Ir kai matai, kaip Kinijos užsienio reikalų ministras išjaučia mūsų eksponuojamą fotografiją, tai visiškai pateisino mūsų lūkesčius. Tad po parodos atidarymo jaučiau, jog išties neprašovėme ir priėmėme teisingą sprendimą“, – apie įspūdžius, kuriuos paliko lietuvių fotografijos kinams kalbėjo I. Meilutė-Svinkūnienė.

2016 10 16 17

Artūro STAPONKAUS nuotr.

Į viršų